Online24.11.2008

Het einde voor online display ads?


het-einde-voor-online-display-ads.jpg
het-einde-voor-online-display-ads.jpg

In een artikel op Adweek wordt er ingegaan op de toekomst van online display advertising. Door de huidige financiële crisis dalen marketing budgetten en dus wordt er meer en meer naar ROI gekeken.

Laat dit nu net het grote probleem zijn van reguliere online display advertising. Natuurlijk zijn impressies, clicks, conversies en nog veel andere zaken perfect te meten, maar het probleem met reguliere (lees: CPM inkoop) online display advertising is dat de response ratio’s vaak laag zijn.

Bij een CPM tarief van € 40,- en een gerealiseerde clickrate van 0,5% wordt er door een adverteerder simpelweg berekend dat de kosten voor iedere click in dit geval € 8,- bedragen. Als de conversie dan ook nog eens niet geweldig is, zal je haast wel gek zijn om niet op respons basis online in te gaan kopen.

Op het eerste gezicht lijkt de ROI dus laag te zijn. Maar eigenlijk benadrukt het alleen maar dat online wordt gezien als respons medium. Als online als een branding medium gezien zou worden, dan zouden er wel andere dingen gemeten worden. Natuurlijk worden (veelal op kleine schaal) branding effecten onderzocht, maar in veel gevallen beperken campagnerapportages zich tot impressies, clicks en conversies. En dan is het helemaal niet zo gek dat die dure CPM banners in financieel zware tijden ineens uit een plan worden geschrapt.

In het artikel komt een aantal vooraanstaande Amerikanen uit de online industrie aan het woord. Allemaal hebben ze ideëen over hoe het anders moet. Er oppert zelfs iemand van een groot mediabureau dat we online naar een afrekenmodel op basis van bereik en frequentie moeten. Volgens mij zit de kracht van online hem juist veel meer in relevantie en targetting. Daarnaast is de (Nederlandse) online GRP te duur om serieus als bereiksmedium te worden ingezet, dus ik ben het totaal oneens met die gedachte.

Als we willen dat online display advertising ook serieus voor branding wordt ingezet, zullen er andere parameters gemeten/onderzocht moeten worden dan impressies, clicks en conversies. Anders kan ik me best voorstellen dat adverteerders minder en minder investeren in reguliere online display ads.

...

Verder lezen over Online Advertising

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker