Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
‘Net zoals Kennedy in 1960 de televisie in zijn voordeel gebruikte om zijn strijd met Nixon te winnen, heeft Barack Obama deze verkiezingen gewonnen dankzij zijn kennis van de werking van het internet en andere nieuwe media.’
Dat zegt Mark McKinnon, die president George W. Bush adviseerde tijdens de campagnes van 2000 en 2004 in The New York Times. ‘Hij wist het paradigma om te draaien: top down werd nu werkelijk bottom up.’
Obama is er in geslaagd die kiezers te bereiken die niet langer van kranten en televisie afhankelijk willen zijn om zich te informeren. Zijn platform varieerde van YouTube, dat in 2004 niet eens bestond, tot sms-berichten waarin kiezers er maandag aan werden herinnerd dat ze dinsdag moesten stemmen.
‘Ook wij deden in 2004 een aantal zaken met internet, zegt Sara Taylor, die meewerkte aan de herverkiezingscampagne van Bush in 2004. ‘Maar de grote verandering is de penetratiegraad van breedband, die vandaag dichtbij de 100% ligt, tegen 40% in 2004. Verder ging in de laatste zes maanden geen dag voorbij zonder dat ik ergens op internet een advertentie van Obama onder ogen kreeg.’
Nog belangrijker en waarschijnlijk beslissend was de wijze waarop Obama via het internet er in is geslaagd om een gigantisch netwerk van donateurs op te bouwen. In totaal haalde hij meer dan 1,6 miljard dollar op, bijna 700 miljoen dollar meer dan McCain, wat Obama toeliet om campagne te voeren in traditionele Republikeinse staten zoals Indiana, North Carolina en Virginia. Obama’s succes op dit vlak betekent meer dan waarschijnlijk het einde van het systeem van publieke financiering. De Republikein die zich over 4 jaar in de strijd gooit zal het internet in die mate moeten gebruiken dat hij gelijke tred kan houden met de machine die de Democraten vandaag hebben weten op te bouwen.
Ook de nieuwscyclus heeft de afgelopen 4 jaar een gedaanteverandering ondergaan. Blogs als Huffingtonpost.com, Politico en andere concurreren op vlak van politiek nieuws met de Associated Press en Reuters. Deze blogs hebben bijgedragen aan een vernieuwde interesse in politiek en een historisch hoog kiezerspercentage.
‘Toch mag ook de figuur van Obama niet worden onderschat,’ zegt Joe Trippi, die de campagne van de democraat Howard Dean leidde. ‘Je mag dan al een prima strategie en een geoliede internetmachine hebben, je hebt de kandidaat nodig die de mensen aanspreekt.’