Online18.10.2008

TechCrunch komt met ontslagmeter


techcrunch-komt-met-ontslagmeter.jpg
techcrunch-komt-met-ontslagmeter.jpg

Statement van deze week “als het regent in de VS druppelt het hier ook”. Met alle shit op de beursvloer is dat een beetje underpowered. Het staat hier ook behoorlijk te gieten inmiddels. De beursellende en kredietcrisis zal zeker zijn invloed hebben op de economie als geheel en meer dan waarschijnlijk ook op de tech-gemeenschap.

Voor Start-ups zal het even slikken worden als VC’s kritischer worden en veel meer nadruk gaan leggen op kosten en efficiëntie. Dit geldt bij het verkrijgen van een financiering maar nog meer bij alle on-going business. Eigenlijk moet je dat altijd zijn. Voor veel internetbedrijven is het echter alarmfase 1 en lijkt het er op dat alle spek wordt weggesneden. Vrij vertaald, dat gaat ten koste van mensen met als gevolg de nodige ontslagen.

Techcrunch zag het enkele weken geleden al voorbij komen en is gestart met de “TechCrunch Layoff Tracker”. Deze keer geen slimme widget die registreert maar een “koud lijstje” met internet-bedrijven waar de afgelopen weken medewerkers zijn ontslagen.  Aan kop gaat eBay waar maar liefst 1.500 medewerkers op straat zijn komen te staan. Dat het vooral bij kleinere bedrijven pijn doet is te zien in de persoonlijk video van Loic LeMeur  die 7 mensen van zijn toch al kleine team (binnen Seesmic) moest ontslaan. “We cut everything that wasn’t outsourceable, core or absolutely necessary for the company.

Alles is omkeerbaar, ook deze negatieve spiraal. VC’s zullen kritischer zijn, mooi maar ook zij moeten beslissen of ze hun kapitaal zien verdampen of juist nu instappen bij startende ondernemingen met nieuwe en frisse ideeën. Laten we ons daarom vooral niet gek maken en nog meer op inhoud en kwaliteit focussen. Helaas hebben we daar een crisis voor nodig om ons allen wakker te schudden.

Morgen, een nieuwe dag met nieuwe kansen, en daar verandert ook een negatief beursklimaat lekker geen malle moer aan. [Image: Sequoia Capital]

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...