De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Volgens het laatste Telecompaper kwartaal rapport over de Nederlandse consumenten breedbandmarkt groeide deze met slechts 1,1 procent gedurende het tweede kwartaal van dit jaar. En dat is de helft van de groei in het eerste kwartaal.
Gedurende het kwartaal werden er 63.300 nieuwe breedbandklanten aangesloten om tot het totaal van 5,61 miljoen te bereiken op 30 juni 2008. Dit was de laagste kwartaalgroei sinds Telecompaper begon met de rapportages over de Nederlandse breedbandmarkt in 2003.
De breedbandpenetratie (ADSL & kabel) groeide naar 77,9 procent van alle Nederlandse huishoudens op 30 juni van dit jaar, terwijl het aantal breedbandaansluitingen per 100 inwoners ook groeide naar 34,2. Als het aantal FTTH aansluitingen en mobiele breedband gebruikers op 30 june wordt meegenomen dan is de huishoudpenetratie 79,9 procent en zijn er 35 breedbandaansluitingen per 100 inwoners.
Het onderzoek toont verder aan dat de kwartaalgroei op de breedbandmarkt zal aantrekken in de tweede helft van dit jaar om tot een jaargroei van 7 procent te komen. De mijlpaal van 6 miljoen breedbandaansluitingen wordt gedurende het eerste halfjaar van 2009 verwacht.
Ziggo’s breedbandklantenbestand groeide met 146 duizend nieuwe aansluitingen, waaronder 139 duizend breedband kabel klanten van Orange Breedband, naar 1,388 miljoen op 30 juni. Door het overnemen van Planet’s DSL klantenbestand is Internet van KPN is de tweede breedband aanbieder van Nederland geworden met 1,108 miljoen DSL klanten aan het einde van het tweede kwartaal van 2008. Gedurende het kwartaal verloor Internet van KPN vierduizend klanten vergelijken met het gecombineerde totaal van Planet en Internet van KPN aan het einde van het eerste kwartaal.
KPN’s Het Net blijft de derde breedbandaanbieder in Nederland met 672 duizend DSL klanten op 30 juni. De ISP won 13 duizend nieuwe klanten en zag het marktaandeel groeien naar 12 procent. UPC blijft de nummer vier met 658.700 breedbandklanten, ondanks de tragere kwartaalgroei van 8.400 nieuwe breedband klanten.