Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Dat de wehkamp.nl er sinds woensdag 13 augustus 2008 anders uitziet mag niemand zijn ontgaan. Een exclusief interview met succesvol Wehkamp-marketeer Roelof Jousma over 2.0, conversie, usability en de toekomst van het vernieuwende online warenhuis. Less-is-more?
-Waarom een Wehkamp restyle? Wat was de noodzaak?
Wehkamp.nl heeft zich tot doel gesteld een nog sterker merk te creëren en meer consumenten aan te spreken. De nieuwe merkidentiteit van wehkamp.nl(actueel, verrassend, eigenzinnig en betrokken) komt vanaf vandaag tot uiting in alle media die wehkamp.nl inzet, zoals de website, de catalogus, de verpakkingen, etc. Het doel van het creëren van een nog sterker wehkamp.nl en de geïntegreerde marketingcommunicatie is om meer consumenten vaker te verleiden tot het kopen op wehkamp.nl. Daarmee natuurlijk de omzet en winstgevendheid sterk te laten groeien. Wehkamp.nl richt continu haar blik op de toekomst en wil als marktleider voorop blijven lopen.
-Hoe zou je deze redesign willen omschrijven? Heeft dit te maken met het willen bereiken van een andere (online) doelgroep?
Het redesign omvat meer dan alleen de website: alle media die wehkamp.nl inzet hebben een metamorfose ondergaan. Als we specifiek kijken naar de website is er in vergelijking met de oude website van wehkamp.nl veel meer aandacht op het product komen te liggen. Dat is in de eerste plaats gerealiseerd door de website veel rustiger te maken in kleurstelling, opbouw en typografie. Ook de beelden zelf hebben een metamorfose ondergaan. In een half jaar tijd zijn alle producten van wehkamp.nl opnieuw gefotografeerd. De content heeft tot doel bezoekers te inspireren, te verleiden en te verrassen. Elk beeld moet aan deze voorwaarden voldoen. Ten slotte hebben we een nieuwe zoomfunctie toegevoegd die de bezoekers de kans geeft het product tot in het kleinste detail te bekijken. Kortom de totale look & feel is ingrijpend vernieuwd.
Wehkamp.nl is erg ambitieus en heeft zich ten doel gesteld hét online warenhuis van Nederland te blijven in de explosieve groei van e-commerce. Dat betekent inderdaad een uitbreiding van de doelgroep met consumenten die wehkamp.nl wel van naam of uit het verleden kennen maar er nog geen aankopen doen.
-In hoeverre speelt usability en conversie een rol bij deze 2.0-restyle?
Usability en conversie zijn uitgangspunten bij het bouwen van een succesvolle website. De kennis hierover is meegenomen in het project en vanzelfsprekend is de nieuwe website getest in de vorm van een uitgebreide usability test, gecombineerd met eye-tracking. Consumenten met verschillende achtergrond en ervaring hebben de site grondig doorlopen en beoordeeld op gebruiksvriendelijkheid. De respondenten waren zeer enthousiast over de nieuwe website. Alle ondervraagde consumenten zijn positief verrast over de frisse uitstraling. Veel gehoorde termen: duidelijk, rustig, overzichtelijk en mooi.
-Wat is de visie van Wehkamp op less-is-more?
Less-is-more betekent voor ons dat de klant en het product centraal staan en niet het medium.
-Waar zit voor Wehkamp.nl vooral het onderscheidend vermogen in online?
De combinatie tussen 13 jaar kennis en ervaring in online marketing communicatie, de absolute focus op online retailing en de nieuwe merkidentiteit die aansluit bij de behoeftes van de Nederlandse consument.
-Gaan jullie ook offline of wellicht crossmediaal campagnes aanscherpen/ aanpassen/ veranderen?
Ja. Het is geïntegreerde marketingcommunicatie. Dat betekent dat we alle media een uiting zijn van dezelfde merkidentiteit.
-Hoe gaat andere media de nieuwe Wehkamp 2.0 ondersteunen?
We gaan dit ondersteunen door de inzet van internet-marketing, radio, e-mail, direct marketing en PR.
-Wat kunnen wij nog meer verwachten van Wehkamp? Social media? SMO? Bloggen? Microsites? Meer interactie op de site(s)? Social networking?
We introduceren in september een nieuwe website waarin we meer informatie over wehkamp.nl gaan geven. Bovendien gaan we de interactie op onze website vergroten.
Roelof Jousma is marketeer bij Wehkamp.
Verder lezen over Web 2.0
Metaverse27.01.2022
Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3
Tech in Asia03.12.2020
Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur
en plant een nieuw evenement in TokyoOnline30.11.2014
Infographic: Wat is responsive web design?
Media25.07.2013
Hoe ‘2.0’ ben jij?
Online18.12.2011
Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That
Media28.10.2010
Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!
Online05.04.2010
Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0
Social Media22.03.2010
Succes Avatar door Social Media, Part II
Verder lezen over Wehkamp
Online16.04.2020
Wehkamp verliest steeds meer terrein aan Bol.com en Coolblue
Nieuws09.11.2019
HEMA gaat samenwerken met Jumbo
HEMA-producten straks bij de supermarktketen te koopOnline22.11.2017
Enorme concurrentie tussen webwinkels maakt shoppen gemakkelijker
Voorwaarden steeds beterSearch25.11.2016
De eerste Dutch Search Awards zijn uitgereikt
Blue Mango de grote winnaar!Mobile21.01.2016
Albert Heijn scoort in Nederland het best met mobile commerce
Online24.09.2015
Wehkamp heeft jouw pakketje binnen 30 minuten klaar liggen voor verzending
Koning Willem-Alexander opent grootste geautomatiseerde e-commerce distributiecentrum ter wereldOnline14.11.2013
wehkamp.nl lanceert geheel nieuwe website
Marketing25.11.2011