Online08.08.2008

Creating the optimal viral message


creating-the-optimal-viral-message.jpg
creating-the-optimal-viral-message.jpg

In het kader van mijn afstudeerscriptie voor de opleiding Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg ben ik in opdracht van Creactiv bezig met een onderzoek naar viral marketing.

Ondanks dat viral marketing, zowel internationaal als in Nederland veel in de belangstelling staat van de (marketing)media, zijn er tot op heden weinig wetenschappelijke studies naar gedaan. Er is daardoor weinig bekend over de motivaties, attitudes en het gedrag van de mensen die vrijwillig meewerken aan deze marketingactiviteiten.

Daarnaast is er ook zeer weinig onderzoek gedaan naar specifieke kenmerken van virale marketing berichten die de doorstuurintentie kunnen beïnvloeden.

Wanneer er al wel onderzoek is gedaan omtrent viral marketing dan is dit vaak niet gedaan aan de hand van empirisch onderzoek, maar op basis van case studies waarbij praktijkvoorbeelden worden geanalyseerd om tot aanbevelingen voor de toekomst te komen. Er zijn enkele wetenschappelijke studies te onderscheiden waarbij gebruik is gemaakt van een bestaande dataset, maar het probleem hierbij is dat de resultaten vaak niet te generaliseren zijn tot buiten een specifieke branche. Ook berusten de resultaten vrijwel altijd op respondenten uit de Verenigde Staten.

Wij willen hier verandering in brengen en meer duidelijkheid kunnen verschaffen over de inhoudelijke kenmerken die de bereidheid beïnvloeden van de Nederlandse bevolking om viral marketing berichten door te sturen. Uiteindelijk zouden hierdoor effectievere virale campagnes kunnen worden ontwikkeld, omdat het onderzoek een beeld geeft van de combinatie van kenmerken die voor de grootste kans op succes zorgt.

Voordat wij hier een beeld van kunnen geven is het eerst noodzakelijk voldoende respondenten te vergaren. Ik zou uw medewerking dan ook zeer op prijs stellen. Deze link brengt u naar de online enquête, die meerdere zoals hieronder weergegeven keuzesets bevat.

Alvast bedankt! Bart van den Hout

...

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes