Online01.08.2008

Mobiele campagnes bewijzen hun waarde


mobiele-campagnes-bewijzen-hun-waarde.jpg
mobiele-campagnes-bewijzen-hun-waarde.jpg

Ilse media heeft in samenwerking met MeMo² voor de NS een mobiel tracking onderzoek uitgevoerd onder gebruikers van mobiel internet op Mobiel.nu.nl naar onder andere reclameherkenning en -waardering.

Ruim driekwart van de respondenten staat positief of neutraal tegenover advertenties op mobiele websites. “Dit is het eerste onderzoek dat wij op de mobiele telefoon hebben laten uitvoeren“, aldus Erik Rovers, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van mobiele sites bij ilse media.

Er zijn wel eerder onderzoeken gedaan naar mobiel internet, maar deze zijn nooit op de mobiele telefoon zelf uitgevoerd. Opvallend is de hoge respons, bijna 400 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld, op de in totaal twaalf vragen die de respondenten op hun mobiel hebben beantwoord. Dit toont aan dat mobiel internet een interactief medium optima forma is“, aldus Rovers.

Opvallende resultaten van het onderzoek zijn de relatief hoge reclameherkenning (66%) van de mobiele NS-banners, de bekendheid (67%) en de gebruiksfrequentie (52%) van de mobiele reisplanner van de NS onder gebruikers van mobiel internet.

Ook toont het onderzoek aan dat ruim 80% van de respondenten niet negatief tegenover advertenties op mobiele websites staat. De voornaamste reden die de respondenten hiervoor aangeven is de relevantie, de advertenties kunnen interessante aanbiedingen bevatten. Ook wat betreft trafficdoelstellingen lijkt reclame op de mobiel effectief te zijn. Het klikpercentage op de mobiele banners blijkt driemaal hoger dan de CTR van een ‘gewone’ online campagne.

Rovers: “Reclame op de mobiel is innovatief. Daarnaast heeft het een hoge attentiewaarde en daarmee een hoge herkenning. Dat ook de waardering hoog is, mits de boodschap relevant, maakt het mobiele internet nog interessanter voor adverteerders.”

Marcel Vogels, managing partner MeMo²: “Mobiel internet is een markt die nog te vaak wordt onderschat. Met name de jonge en mannelijke gebruikers lijken de nieuwe technologie, mobiel internet, massaal te omarmen. Ik voorzie dat steeds meer mensen van dergelijke technologie gebruik gaan maken, mede door de komst van de iPhone, het groeiende aantal mobiele internetsites en de aantrekkelijke aanbiedingen van de telecomproviders. Wellicht dat dit onderzoek adverteerders kan attenderen op de voordelen van deze innovatieve manier van adverteren.”

Ilse media bereikt met haar mobiele netwerk 350.000 unieke gebruikers van mobiel internet per maand. Het mobiele netwerk van ilse media, Sanoma Uitgevers en SMM bestaat uit: Mobiel.nu.nl, Startpagina.mobi, Mobiel.kieskeurig.nl, Web-log.mobi, Mobiel.fancy.nl, Mobiel.horoscooponline.nl, Mobiel.viva.nl, Receptvandedag.mobi, Mobiel.autoweek.nl, Mobiel.voetbalnext.nl en Mobiel.belegger.nl.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Mobiele telefoon

Last van ongewenste telefoontjes? Deze computer-oma pest terug

Telefoongesprekken waar je niet op zit te wachten, omdat het oplichters zijn aan de andere kant van de lijn? Dit bedrijf zet een AI-oma in als tegenaanval.

Mobile18.11.2024

Last van ongewenste telefoontjes? Deze computer-oma pest terug

Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman

De tijdreis die we vandaag gaan maken is bijzonder, want we gaan terug naar een tijd waarin er iets werd uitgevonden zodat je kon bellen in de auto. Niet handsfree zoals we nu gewend zijn, maar gewoon met een telefoon in...

Mobile19.02.2024

Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman

​Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles

Als Bethesda met een mobiele game komt, dan zijn het vaak wel hits. Denk maar aan Fallout Shelter. En laat het nu precies zo’n zelfde soort kunstje nog eens doen, maar dan met Elder Scrolls. De enorm populaire gamefran...

Gaming18.01.2024

​Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

20 tot 40 euro kun je er nog wel voor krijgen op Marktplaats, je oude Pocketline Swing. We zijn er eerlijk gezegd wat verbaasd over, maar waarschijnlijk voelen die kopers er net zoveel nostalgie bij als wij. Of je nou ee...

Mobile04.12.2023

​Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel

T-Mobile is niet meer: heet nu Odido

Het lijkt een gekke 1 april-grap, maar het is toch echt zo: T-Mobile heet in Nederland vanaf nu Odido. Hoewel T-Mobile internationaal gezien een groot merk is, kiest het ervoor om voor deze lokale naam te gaan. Dat komt...

Mobile05.09.2023

T-Mobile is niet meer: heet nu Odido

En gaat vol op de klant
Het mobieltje ziet Abraham

Deze week, op 3 april, was het precies 50 jaar geleden dat het eerste mobiele telefoongesprek gevoerd werd. Die eer kwam op naam van Motorola en diens uitvinder van het eerste ‘mobieltje’, Martin Cooper. Hij belde me...

Mobile04.04.2023

Het mobieltje ziet Abraham

​Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben

Wat Netflix er precies mee van plan is, daar kunnen we alleen maar naar gissen, maar het blijft heel fanatiek inzetten op gaming. Het wil eind dit jaar zelfs bijna 100 games aanbieden op het platform. Zo is er onder ande...

Gaming22.03.2023

​Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben

​Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus

OnePlus maakt al jaren telefoons, maar is wel een beetje zijn wilde haren kwijt. Het begon ooit als een bedrijf dat het allemaal anders wilde doen en volop luisterde naar zijn community. Dat doet het nog steeds wel, maar...

Mobile27.02.2023

​Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus