Written by: Stef de Jong
Dat marketing nog steeds de fantastische verpakking is die het uiteindelijke kado mooier maakt dan het vaak is, blijkt door de komst van internet dagelijks. Buzzmarketing, Web 2.0, Email Marketing, Search Engine Marketing, Word of Mouth Marketing, Online Reputation Management, Guerilla Marketing en Viral Marketing, zomaar een aantal online marketing keywords. De laatste tijd kom ik echter ook de term Ambush Marketing steeds vaker tegen. Daarin wordt zowel nationaal als internationaal Heineken als lichtend voorbeeld genoemd.
Ambush Marketing
Ambush Marketing is in de theorie een offline marketing tool. Het wordt op Wikipedia omschreven als; Ambush marketing is the name given by an event proprietor to any marketing campaign which takes place around the event but does not involve payment of a sponsorship fee to the event. Om het lichtende voorbeeld van Heineken er dan toch maar bij te pakken:
Nederlandse klanten van Heineken bier kregen tijdens Euro 2008 de welbekende groene ‘Trom-pet’. Iedereen die het stadion in probeerde te komen met de groene hoed op, werd gevraagd deze af te zetten en achter te laten. Dit omdat de hoeden onderdeel waren van een Ambush Marketing campagne. Heinekens concurrent Carlsberg was de officiele sponsor van Euro 2008 en betaalde ruim 13,3 miljoen euro voor de exclusieve rechten. Een aantal TV close-ups van fans die de Heineken Trom-pet dragen zouden de productiekosten direct compenseren.
We kunnen in het kort stellen dat Ambush Marketing inhoud dat je zonder te betalen je doelgroep aanspreekt op het moment dat ze hier het meest voor open staan.
Hoe pas je dit toe in je online marketingmix?
Ambush marketing is een fantastische tool om te gebruiken tijdens grote breed gedragen evenementen als de olympische spelen en grote voetbaltoernooien. Maar hoe zet je deze krachtige tool gestructureerd in als er online geen grote breed gedragen events zijn? De online marketeer denkt direct aan online communities als Hyves en MySpace, weblogs, forums en social bookmarksites als Digg.com.
Door structureel reacties te plaatsen op website en daarbij links naar relevante pagina’s op je eigen website start je je eigen online Ambush Marketing campagne. Bij hoog gerelateerde berichten op veel gelezen berichten kun je je website bezoek al snel laten toenemen met 1000+ bezoekers.
Veel gelezen en besproken berichten gaan helaas 9 van de 10 keer niet over jouw dienst of product. Echter kun je je mening, inclusief URL naar je eigen site altijd plaatsen. Het aantal kliks op deze link neemt toe zodra de content op de landingspagina relevanter is. Om te kunnen reageren en een hoog relevante link te plaatsen naar je site start je simpelweg je eigen kleine weblog op je website. Hier post je in vervolgens je reactie over het betreffende bericht inclusief een verwijzing naar een positieve ervaring die je zelf in je branche of bedrijf hebt meegemaakt. Door op meerdere berichten te reageren zul je meer bezoekers trekken. Vooral voor gespecialiseerde bedrijven die opereren in een niche markt is dit een goedkope manier om free publicity te genereren.
Dit lijkt een intensieve manier om ‘gratis’ bezoekers op je site te krijgen. Gelukkig zijn er veel manieren om te monitoren of er voor jou bedrijf relevante posting of bookmarks gemaakt worden. Installeer een RSS-reader en laad de feeds van de belangrijkste blogs uit jou branche hierin, gebruik Google Blogsearch op belangrijke keywords of meld u aan bij een online knipseldienst. Maar het simpelweg bijhouden van de belangrijkste weblogs is al een eerste stap in de juiste richting!
Via brandmerck.nl
Verder lezen over Heineken
Automotive24.08.2024
Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0
Gamification ingezet voor aandacht verantwoord alcoholgebruikMobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising14.07.2021
Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek
Marketing17.06.2021
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken
Wat is er aan de hand?Nieuws11.03.2020
Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten
ook voor de bedrijfsresultatenOnline07.06.2019
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”
Marketing21.04.2017
KLM scoort een Grand SpinAward
En 33 andere winnaars!Nieuws29.03.2017