Surfend over het web kwam ik zojuist een banner tegen dat een nieuw zomerkamp voor kinderen aankondigde. De flashbanner beloofde het zomerkamp van het jaar 2008, waar kinderen onder andere zouden kunnen leren schieten met een heuse AK-47! Oprecht geschokt klikte ik door en kwam uit op de speciale website van kamp Kufa.
De website geeft een mooie plattegrond waar bezoekers op de diverse ‘faciliteiten’ kunnen klikken voor meer info. Beginnend bij ‘de receptie’ (“Laat het inschrijven maar aan ons over. We halen de kinderen op wanneer het ons het beste uitkomt.”) werd mij al snel duidelijk wat de boodschap van de website is…
‘Primair is de doelstelling van deze campagne om voorlichting te geven en bewustzijn te creëren over de situatie van kindsoldaten onder het Nederlandse publiek en de achterban van War Child. War Child wil met deze campagne verontwaardiging creëren en mensen activeren zich in te zetten voor kindsoldaten.
We hopen dat deze campagne en de boodschap bezoekers aanzet tot handelen. Zo kunnen de bezoekers nadat ze de website Kamp Kufa hebben bezocht de boodschap doorsturen naar anderen. Verandering begint immers met kennis. Daarnaast bieden we bezoekers een tweede handelingsperspectief, ze kunnen War Child ook financieel steunen zodat wij nog meer kinderen in oorlogsgebieden kunnen helpen.’ Aldus War Child.
Andere onderdelen op de site, waar men meer informatie kan krijgen over kampen voor kindsoldaten zijn ‘hutten’ (“Jongens en meisjes slapen in aparte hutten. Kampleiders mogen de hutten binnenkomen en kinderen seksueel misbruiken”), ‘mijnenveld’, ‘schietterrein’, ‘eerste hulp’, ‘eetzaal’ en ‘granaten kuil’. Wanneer je op ‘kamp Kufa bij jou in de buurt’ klikt krijgen mensen die de boodschap nog niet begrepen hadden te zien dat kamp Kufa niet bestaat en War Child aandacht vraagt voor hun boodschap.
Kamp Kufa richt zich vooral op ouders met kinderen. Zij zijn immers degenen die hun kinderen naar vakantiekampen laten gaan in de zomer en zij zullen zich om die reden het meest aangesproken voelen door de boodschap. Daarnaast richt de campagne zich op het brede publiek. Want het doel is om zoveel mogelijk mensen in aanraking te brengen met deze boodschap.
Verder lezen over Viral
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media03.11.2024
Deze week viral: herfsthond, horizontal parenting en meer
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media20.10.2024
Deze Week Viral: sushi sandwich en logoloze Lidl
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Social Media11.10.2024
8 grappige TikTok-accounts met Nederlandse comedy
Social Media29.09.2024