De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Alle vormen van internet en mobiele telefonie zijn een dagelijkse levensbehoefte voor jongeren en spelen een belangrijke rol bij het aangaan, opbouwen, onderhouden en beëindigen van relaties. Bijna de helft van de jongeren geeft aan ‘liever een dag niet te eten, dan een maand geen internet te mogen gebruiken’.
Vriendschappelijke of amoureuze relaties: het is geen vanzelfsprekendheid meer dat belangrijke zaken persoonlijk worden besproken. Jongeren communiceren via hun mobiel of laptop, zo blijkt uit een insight onderzoek (download hier de .ppt) uitgevoerd door onderzoeks- en consultingbureau MeMo² in de maand juni onder 800 Nederlandse pubers en jonge volwassenen.
Marcel Vogels, managing partner MeMo2: “Moderne technologie vervangt dus in veel gevallen de behoefte en noodzaak om tijd- of plaatsafhankelijk te handelen, ook bij zeer persoonlijke communicatie. Daarmee impliceert het onderzoek dat sommige mediakanalen door ‘ouderen’ als zeer onpersoonlijk worden beschouwd, maar dat het tegenovergestelde juist geldt voor jongeren. Mobiele en digitale communicatie is voor deze groep zeer serieus en alle aspecten van communicatie –van flirten tot ruzie maken- verlopen via deze kanalen.”
Het internet is in al haar verschijningsvormen een dagelijkse levensbehoefte van de gemiddelde tiener geworden. Bijna de helft van de jongeren voelt zich onrustig als zij hun mail nog niet hebben gecheckt en een derde komt wel eens te laat of slaapt wel eens te kort doordat zij aan het msn’en waren. Voor tieners is het dus belangrijk om ‘connected’ te zijn. Dit blijkt ook uit het feit dat 86% zijn mobiele telefoon altijd binnen handbereik heeft en dat de mobiel bij twee derde van de jongeren alleen uit staat als de batterij leeg is.
Adverteerders doen er goed aan zich te verdiepen in de persoonlijkheid van nieuwe media voor jongeren en hun belang om connected te zijn. Op de eerste plaats voorspelt dit een bloeiende toekomst voor mobiel internet, dat hierdoor snel aan populariteit zal winnen. Mobiel internet zal bij uitstek het nieuwe medium worden waarbinnen jong-Nederland zijn relaties aangaat en onderhoudt. Daarnaast zal de laptop in veel gevallen concurreren met TV. Wanneer jongeren wordt gevraagd welk medium zij het slechtst zouden kunnen missen, geeft meer dan de helft ‘internet’ aan. Daarna volgt de mobiele telefoon en pas op de derde plaats komt de TV, met iets meer dan 10%. Marcel Vogels: “Implicatie van het onderzoek is dat op korte termijn chatfunctionaliteiten, community-omgevingen en Voip (versneld door nieuwe generatie HSDPA) op mobiel internet dé kanalen van de jongeren gaan worden. De merken van morgen zullen hier vandaag nog rekening mee moeten houden.”