27.06.2008
Online

Nederlandse E-commerce scoort goed

By: Henk de Hooge

BlogOnline
nederlandse-e-commerce-scoort-goed.jpg
nederlandse-e-commerce-scoort-goed.jpg

IP-label is een onafhankelijk Instituut dat onderzoek heeft gedaan naar de waargenomen kwaliteit van de belangrijkste e-commerce sites in west-Europa. Om dit onderzoek op te zetten hebben de onderzoekers robots van hun meetnetwerk geprogrammeerd zodat deze permanent gebruikersbezoeken aan een representatief aantal van e-commerce websites simuleren (20 websites in Nederland, 18 in België, 33 in Frankrijk, 20 in Duitsland en 10 in Spanje). Gedurende een aantal maanden is de beschikbaarheid van deze sites gemeten evenals de transactietijd (downloaden van de homepage, gevolgd door 3 acties op de site). Voor ieder land zijn de metingen uitgevoerd via de belangrijkste netwerken van lokale operators.

Bij de e-commerce sites in Nederland is een veelbelovend eerste trimester geconstateerd met een slagingskans om toegang te krijgen van 99%. Op 1.000 gebruikers hadden er slechts 10 moeite om op de websites te komen. In vergelijking met Spanje en Duitsland komen de Nederlandse sites goed naar voren. De resultaten op het gebied van beschikbaarheid van België en Frankrijk liggen echter hoger.

In Nederland zijn de websites gemeten van Bart Smit, Bol.com, Bruna, Conrad, Dixons, Dynabyte, Elmar Reizen, Free Record Shop, Jiba, Kijkshop, KPN, Kruidvat, Landal GreenParks, Neckermann, Otto, Pabo, Peter Langhout, Sunweb, Wehkamp en Yves Rocher.

Er valt een nieuwe degradatie te constateren in de transactietijd van de Franse, Spaanse en Duitse sites. De Belgische internetsites echter, die al sterk presteerden, vertonen een enorme stijging in de slagingskans van hun transacties. De Franse sites blijven leider op het gebied van geslaagde transacties. In Spanje wordt een daling van de prestaties gemeten (Op 100 potentiële gebruikers, slagen 2 er niet in hun transactie uit te voeren).
 
Het gemiddelde gewicht per pagina vermindert in het eerste trimester van 2008, behalve voor de Franse sites die 35% zwaarder zijn dan de pagina’s van hun Duitse of Nederlandse collega’s, en zelfs 92% zwaarder dan hun Spaande equivalenten. België en Nederland zien een continue daling in hun gewicht per pagina over de laatste 4 trimesters.
 
“Deze vergelijkende test geeft aan dat, ondanks de gerealiseerde vooruitgang, het niveau van de servicekwaliteit van e-commerce sites voor verbetering vatbaar is”, verklaart Eric Vaszegi, President en oprichter van ip-label. “Wanneer een site niet beschikbaar betekent dit in veel gevallen het vertrek van een potentiële klant. Als er geen rekening wordt gehouden met deze factor kan dit leiden tot een aanzienlijk verlies in omzet.

 

Share this post