Online23.06.2008

Meer communicatie maakt mensen onbereikbaar


meer-communicatie-maakt-mensen-onbereikb.jpg
meer-communicatie-maakt-mensen-onbereikb.jpg

De vele beschikbare communicatiemiddelen vergemakkelijken weliswaar het communiceren aanzienlijk, maar zorgen ook voor een overvloed aan berichten. Op deze berichten wordt vaak pas na lange tijd – of zelfs helemaal niet – gereageerd. Dat blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van communicatiemiddelen tijdens het werk dat het marktonderzoeksbureau Heliview Research in opdracht van Microsoft heeft uitgevoerd. Door de informatie overload raken we in toenemende mate onbereikbaar, concludeert Heliview.

Werknemers in Nederland ontvangen gezamenlijk per dag gemiddeld 210 miljoen e-mails. De afgelopen 2 jaar is het totale aantal e-mails met 56 miljoen toegenomen en de stijging zal volgens de respondenten het komende jaar nog eens 30% bedragen. In totaal heeft bijna een half miljoen Nederlanders structureel te kampen met de grote hoeveelheid e-mail; 1,4 miljoen werknemers hebben er last van na drukke dagen en nog eens 1,7 miljoen werknemers worden hiermee geconfronteerd na enkele dagen vrij.

Dit betekent dat ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking wel eens last heeft van e-mail ‘information overload’. Dit zorgt vervolgens voor een trage respons. Nog geen derde van de berichten wordt binnen een uur beantwoord. Bij 4% laat het antwoord meer dan een week op zich wachten en 3% wordt nooit beantwoord, wat neerkomt op 6,3 miljoen e-mails per dag.

Volgens het onderzoek wijst dit op een groot communicatieprobleem, dat de komende jaren alleen maar groter zal worden. De belangrijkste oorzaken zijn volgens Heliview:

* De explosieve stijging van e-mailgebruik: gemiddeld 39 procent in de afgelopen 24 maanden. Een derde van de respondenten verwacht dat deze groei in de komende 12 maanden zal doorzetten.

* 57% van de respondenten geeft aan één plek te willen waar alle binnenkomende berichten samenkomen. Meer dan de helft raadpleegt vrijwel continu de mailbox.

* De juiste persoon bereiken kost veel tijd: gemiddeld 5 uur voor een e-mailbericht.

* 68% van respondenten wil inzicht in de bereikbaarheid van anderen.

* De gemiddelde reactietijd op een e-mail bedraagt 1 tot 2 werkdagen en op voicemails ongeveer een werkdag. Bovendien zegt een kwart van de respondenten dat áls er een reactie komt, die in meer dan 20 procent van de gevallen geen antwoord bevat.

Ruim de helft van de inkomende e-mail – 107 miljoen berichten per dag – bestaat uit berichten die om een bepaalde actie vragen, een derde is informatief en de rest moet worden doorgestuurd. Van de informatieberichten gaat 29 procent via één of meer ‘tussenstations’, waarbij er gemiddeld vijf uur overheen gaat voordat de ontvanger de e-mail binnen heeft. Slechts dertig procent van de berichten die om een reactie vragen, wordt binnen een uur beantwoord. Overigens is een beantwoorde e-mail ook geen garantie voor effectieve communicatie: de respondenten vinden dat zij steeds vaker – in 13 procent van alle ontvangen antwoorden – algemene, nietszeggende reacties krijgen.

Telefoon

Het telefoonverkeer geeft een wisselend beeld: ruim de helft geeft aan dat het aantal telefoongesprekken de afgelopen twee jaar hetzelfde is gebleven, 36 procent constateert een toename van gemiddeld 31 procent en 13 procent juist een afname met hetzelfde percentage. Een derde van de ondervraagden belt tien tot twintig keer iemand en neemt evenzoveel telefoontjes aan. Van alle binnenkomende telefoontjes belandt tien procent in de voicemail, die gemiddeld 2,5 keer per dag wordt beluisterd. Gemiddeld duurt het bijna vijf en een half uur voordat er op het voicemailbericht wordt gereageerd.

Knelpunten wegnemen

Volgens Microsoft kan Unified Communications organisaties helpen bij het wegnemen van een aantal van de belangrijke knelpunten die uit het onderzoek naar voren komen. Zo geeft iets meer dan de helft van de respondenten aan met één klik te willen bellen vanuit Outlook of een andere Office toepassing. Op basis van de ervaringen tot nu toe geven gebruikers van Microsofts Unified Communication oplossingen aan dat:
* zij 80 procent sneller antwoorden krijgen op vragen;
* 40 procent minder e-mailverkeer nodig is;
* de doorlooptijd van projecten met 30 procent afneemt.

Aan het Heliview-onderzoek hebben 504 werknemers in de leeftijd van 18 tot en met 64 jaar meegedaan, in drie doelgroepen: managers, personeel met een kantoorbaan en personeelsleden die het grootste deel van de werktijd buiten kantoor werken. Van alle deelnemers is 61,5% man en ligt de gemiddelde leeftijd net onder de 42 jaar. Er is uitsluitend naar werkgerichte communicatie gevraagd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Microsoft

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Het Amerikaanse IT-bedrijf Microsoft zou er praktijken op nahouden die bepaald geen eerlijke handel zijn, denkt de FTC.

Online18.11.2024

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken