Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.
Een zonnige en positieve kick-off van dag twee in Cannes. Goed slapen na een korte hardloop sessie over de boulevard van Cannes, gevolgd door mediteraans eten en een mohito(of twee) helpen mee. Het cynisme over gebrek aan online heeft plaatsgemaakt voor een uitdaging. Waar moet ik kijken om niets te missen!! Een detail waar ik overheen had gekeken in de voorbereiding was dat vandaag in het teken staat van digitaal.
De expositieruimtes zijn aangepast en als het goed is kan iedereen daar straks de volle breedte van cases bekijken. In het dagkrantje staan meer toelichtingen bij de sessies van vandaag en ik heb gekozen voor start bij Accenture. Ik probeer zo nog naar Isobar te gaan en. en.. en.. Met een half oog op het andere nieuws blijkt dat NL gisteravond op het eerste gala een aantal bronzen leeuwen heeft gescoord in offline en twee NL studenten de Young Lions award wonnen!
Accenture session – marketing sciences
En dan de inhoud. In een krakkemikkig opgezette ruimte die te vol stroomt met mensen start Accenture met presenteren. Het onderzoekt permanent de merkervaring en effectiviteit op +/- 350 sites. Hiervoor wordt vooraf bepaald welke KPI’s(key
performance indicators) bijdragen aan deze ervaring. Van alle sites komen er volgens Accenture maar 4 in aanmerking voor een optimale review. hierbij worden iGoogle, Nike en Apple in beeld gebracht maar ook die blijken deze score niet gehaald te hebben. onduidelijk blijft welke wel.
Volgens de presentator zijn er vier categorien waarop wordt beoordeeld namelijk: Foundations, Fundamentals, Accelerators en Multipliers. In een korte uitleg worden de onderdelen uitgewerkt en zijn er verschillende voorbeelden van best practises. Toyota wordt geroemd voor zijn navigatie. General Motors voor de eenvoud en doelgroep gericht communiceren. Apple predicitve search blijkt als beste uit de bus te komen en search wordt ook genoemd als belangrijkste ontwikkeling binnen grote platformen.
Accenture probeert bij een review of opdracht voor een nieuwe site altijd te achterhalen welke beleving centraal moet staan voor welke onderdelen van een site. Alleen zo komt men tot de ideale briefing en review mogelijkheden. De eerder genoemde site onderdelen zouden idealiter moeten worden samengevoegd in een briefing vanuit de opdrachtgever, aldus Accenture.
Twee opmerkelijke cijfers worden vermeld. 24% van alle sites uit hun onderzoek blijkt de privacyregels te overtreden. 4% blijkt links te bevatten naar pornografische content(het wordt niet duidelijk hoe dat daar komt en of dit door hackers wordt veroorzaakt bijvoorbeeld). Daarnaast worden veel sites niet goed doorgemeten om de effectiviteit te kunnen beoordelen(wie gaat waar heen en komt waarvandaan(SEO,SEA externe sites etc etc). De bovenstaande gegevens zeggen iets over de kwetsbaarheid van het online platform en het gebrek aan kennis binnen bedrijven om een online platform optimaal te benutten.
De belangrijkste les van Accenture: Wat goed is vandaag hoerft morgen niet perse nog te werken. Meten, aanpassen en verbeteren is een continue proces.
Op naar de volgende sessie!