De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Iedereen kent het wel, je tikt het adres van een website in, maakt per ongeluk een kleine spel- of tikfout en vervolgens kom je terecht op een website vol met reclame of ongewenste inhoud.
Het is duidelijk dat de website die je wilde bezoeken slachtoffer is geworden van typosquatting, dat gebaseerd is op het feit dat mensen zich wel eens vergissen bij het intypen van een webadres. De Typopiraat heeft het op argeloze internetters gemunt en er valt veel geld mee te verdienen.
In veel gevallen gaat het bij zo’n vergissing om een ongelukkig toeval. Zo is de Belgische www.klara.be de website van de klassieke zender van de VRT. Maar op de Nederlandse website www.klara.nl treft je een seksshop aan. Vaak is er echter meer aan de hand en zijn er zogenaamde typosquatters of typopiraten in het spel. Typopiraten gaan op zoek naar bestaande domeinnamen en registreren daarvan varianten met tikfouten. Op die manier hopen ze dat nietsvermoedende internetgebruikers tikfouten maken bij het intypen van een webadres. Meestal plaatsen ze op hun websites betalende tekstlinks in de hoop dat de bezoekers doorklikken naar andere websites en op die manier krijgen zij leuke inkomsten. De voorbeelden zijn talrijk: gooogle.be verwijst naar een B2B portal, disny.nl staat vol met reclameadvertenties over financiële producten, wwwteletubbies.nl biedt de mogelijkheid om te daten en micro-soft.be verwijst naar een webwinkel om inktpatronen te kopen.
Big business
Het probleem is niet nieuw, maar intussen wel nijpender dan ooit. De World Intellectual Property Organization registreerde vorig jaar bijvoorbeeld een recordaantal klachten van beroemdheden en bedrijven. Websites, die qua naam nauwelijks verschillen van bekende bedrijfs,- overheids en evenementenwebsites, worden massaal geregistreerd en volgestopt met advertenties, nagemaakte goederen of links naar spywareprogramma’s. De praktijken van typopiraten zetten veel bedrijven intussen aan tot juridische stappen. Computerfabrikant DELL klaagde bijvoorbeeld in oktober 2007 een groep domeinkapers aan. Zij registreerden een 1000-tal varianten op de domeinnamen van DELL. Uit het gerechtelijk onderzoek bleek dat de domeinkapers gemiddeld zo’n $ 10.000 per domeinnaam hebben verdiend. De fraudeurs richtten zich overigens niet enkel op DELL. Later bleek dat ze maar liefst 64 miljoen (!) unieke varianten op domeinnamen hadden vastgelegd. Volgens het US District Court in Florida lag de fout ook deels bij Google AdSense, het reclamesysteem van Google, dat dikwijls wordt gebruikt om bezoekers te lokken. Ook de beheerders van een aantal domeinextensies zouden schuld treffen. Zij bieden de mogelijkheid om een domeinnaam voor slechts een aantal dagen te registreren en daarna weer te verwijderen. Deze constructie is opgezet zodat registranten niet hoeven te betalen voor domeinnamen die zij per ongeluk met een tikfout hebben geregistreerd. Om misbruik tegen te gaan zijn er plannen om een kleine vergoeding per registratie te rekenen, wanneer de domeinnaam binnen enkele uren of dagen weer wordt opgezegd.
Bron: Combell