“Aan wie denkt u als iemand het heeft over een persoon met doorzettingsvermogen en ondernemingszin? Aan uzelf? Gefeliciteerd, u bezit het zelfvertrouwen dat nodig is om van uw leven een succes te maken. Iemand anders denkt bij zo’n vraag aan mensen met publiek erkende succesverhalen, zoals John de Mol. Nederlands topondernemer, de uitvinder van reality TV en heel veel kwartjes op de bank.
En aan wie denkt u bij de uitdrukking “gepassioneerd leider?” Ook John de Mol of misschien past Joop van den Ende daar beter bij? Wist u dat de Mol en Van den Ende op 25 jarige leeftijd nog maar broekies waren met een LTS en feestwinkel (Joop) respectievelijk HAVO (John). Het Nederlandse bedrijfsleven is jaren later dol op onze twee eigen mediatycoonen en niet in de laatste plaats omdat ze blijven ondernemen en investeren en we daar met veel mensen van mee mogen genieten.
“Had ons bedrijf maar meer van dat soort types in huis”, we horen het u denken. Nou dat kan. Het enige wat u had hoeven te doen is de afgelopen tijd in enkele openbare CV databases zoals Monsterboard te kijken, want daar hadden
wij de CV’s van een 25-jarige John de Mol en een 25-jarige Joop van den Ende op geplaatst. OK, met een andere naam, dat wel. Voor John de Mol gebruikten we de alias John de Graver en voor Joop van den Ende hebben we een CV gemaakt onder de naam van Joop Sluiter.
Ook hebben we bedrijven die in personeelsadvertenties op zoek waren naar ondernemende en gepassioneerde mensen de CV’s van deze niet bestaande kandidaten gestuurd. Met een begeleidend briefje, waarin de heren aangaven weliswaar niet over veel opleiding of ervaring te beschikken, maar wel een grote toekomst voor zichzelf voorzagen. Onze fake sollicitanten hebben op HBO functies gereageerd, waarbij Johns oog wat meer viel op jobs waarbij ondernemerschap gevraagd werd en Joop wat meer neigde te reageren op termen als “betrokkenheid en kunnen motiveren van anderen”.
Wat denkt u? Inderdaad, de gelukwensen stroomden binnen, het ene na het andere bedrijf wensten onze twee sollicitanten veel succes in volgende sollicitaties. Tot uitnodigingen om eens te komen praten leidde het niet en ook de publicaties op Monsterboard of Intermediair leverden geen respons op.
Hadden we dit niet mogen doen? Hebben we tijd verspeeld van recruiters door met nep CV’s te leuren? Wij denken van niet. Enerzijds door de prettige reacties van de bedrijven waar we gesolliciteerd hebben en bovendien door de twee wijze lessen die we eruit geleerd hebben: Een: Er is meer talent voorhanden dan we denken als je bereid bent om verder te kijken dan een CV lang is en Twee: heb je commercieel talent maar een weinig indrukwekkend CV? Denk dan voortaan aan jezelf als ze vragen wie er een gouden toekomst voor zich heeft.”