Online25.05.2008

Geluk en geheimen in relaties


Nederlanders zijn tevreden over hun liefdesrelatie, maar hebben duidelijk ook geheimen voor de partner. Dit blijkt uit het nationale relatieonderzoek dat online marktonderzoekbureau Multiscope uitvoerde onder ruim 1.000 leden van haar online consumentenpanel.

Nederlanders waarderen de eigen liefdesrelatie met het gemiddelde rapportcijfer 8,2. In bijna de helft van de relaties was het ook meteen liefde op het eerste gezicht van beide kanten (46%). Voor ruim 37% geldt dat de liefde is gegroeid aangezien men elkaar al wat langer kende. Karakter blijkt de belangrijkste eigenschap te zijn waarop men de partnerkeuze baseert, gevolgd door uitstraling en uiterlijk.

Vanaf het eerste moment dat men de huidige partner ontmoette, dacht 57% dat men met hem of haar “oud en grijs” zou worden. Het geheim van een succesvolle relatie zit hem volgens de ondervraagden in elkaar de ruimte geven (64%), goed met elkaar kunnen praten (50%) en de tijd nemen voor elkaar (41%). Het elkaar de ruimte geven, brengt 36% ook daadwerkelijk in de praktijk door afzonderlijk van de partner op vakantie te gaan.

De Nederlander blijkt nog steeds een overwegend traditioneel rollenpatroon te hebben. Zo is de vrouw in 44% van de gevallen alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen en maakt de man in 43% van de gevallen alleen de keuze voor aanbieders op het gebied van telefoon, internet en televisie. Ook is de man veel vaker alleen verantwoordelijk voor de aankoop van een auto (31%) dan de vrouw (3%). Het kiezen van een vakantie (84%) en de keuze/aankoop van apparatuur (72%) zijn zaken die overwegend samen gedaan worden.

Geheimen, ontrouw en ruzie

Ondanks de positieve waardering voor de eigen relatie is zeker niet alles koek en ei in de Nederlandse relaties. Zo blijkt 56% van de ondervraagden geheimen voor de partner te hebben en ruziet meer dan 20% minimaal 1 keer per week met de partner. 45% van de ondervraagden ruziet minimaal eens per maand.

De ruzies gaan voornamelijk over het gedrag van de partner (50%), de kinderen (18%), familie of vrienden (16%), tijdgebrek (16%) en de financiën (15%). Een deel van de ondervraagden (36%) heeft geprobeerd de partner te veranderen, slechts 7% stelt hierin ook geslaagd te zijn. Ongeveer 10% zegt dat men een andere partnerkeuze zou maken als “dit niet zoveel consequenties” zou hebben.

Ruim 23% blijkt in het verleden vreemd gegaan te zijn binnen een relatie. Slechts 17% vertelt dit ook aan de partner. De overige groep kiest er voor om dit soms (12%) of altijd (71%) te verzwijgen.

...

Verder lezen over Multiscope

Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten

Thuiswerken zijn we toch massaal gaan doen sinds vorig jaar het coronavirus uitbrak. Het was een logische stap om verdere verspreiding van het virus op de bedrijfsvloer tegen te gaan. Maar inmiddels zijn we bijna een jaa...

Online07.02.2021

Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten

Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen

Als de verwachtingen kloppen rijden er dit jaar maar liefst 1.2 miljoen e-bikes nieuw de weg op. Dat blijkt uit cijfers van de onlangs gehouden E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek onder 6.400 Nederlanders. Één...

Technology31.01.2021

Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen

Verwachting 1.2 miljoen nieuwe e-bikes dit jaar
​Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?

In Nederland zijn er steeds meer huishoudens die over een of meerdere slimme producten beschikken. Van een smart TV tot een slimme koelkast, oven, tandenborstel, thermostaat, deurbel, beveiligingscamera of rookmelder. En...

Gadgets06.01.2021

​Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?

Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online

Een op de zes Nederlanders koopt in 2017 eten en drinken bij een online supermarkt. Maar het merendeel van de boodschappen worden nog gewoon gedaan in de fysieke supermarkt. Iets dat ook in de nabije toekomst nog gewoon...

Online22.09.2016

Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online

Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter

Vandaag is het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Iedereen baalt wel eens ergens van, zo ook als je in de auto zit. Hieronder de grootste ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter. E...

Automotive19.01.2015

Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter

Bijna helft automobilisten laat auto staan met winters weer
Nadert het gebruik van Social Media zijn hoogtepunt?

Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog toe maar nadert zijn hoogtepunt, zo blijkt uit recent onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media. Het onderzoek, gehouden door Multi...

Social Media19.12.2013

Nadert het gebruik van Social Media zijn hoogtepunt?

Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins

Het laatste kwartaal van dit jaar waren Bitcoins regelmatig in het nieuws. Van extreme koersschommelingen tot waarschuwingen van onder andere het AFM en een boycot van de Chinese regering. Online marktonderzoeksbureau M...

Online16.12.2013

Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins

Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen

Nederlanders zijn gelukkig, geven het jaar tot nu toe een voldoende maar liggen 's nachts wel eens wakker. We verwachten dit jaar geen grote tegenvallers meer, wel denken we dat economisch herstel nog op zich laat wachte...

Online29.09.2013

Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen