De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
E-Profile heeft vandaag op de eerste dag van de TCD vakbeurs het resultaat bekend gemaakt van het jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen in Direct Marketing, uitgevoerd in samenwerking met Twinkle en IDMK.
Voor het eerst gaf geen enkele direct marketeer aan minder geld te gaan besteden aan online- en e-mailmarketing. De marketeer gaat in 2008 al zijn online uitgaven verhogen: voor de website met 35 procent , e-mailmarketing stijgt met 44 procent en webvertising met 28 procent.
De klassieke advertentie in krant of tijdschrift is de grote verliezer, zowel de inzet als de bestedingen hieraan gaan ook dit jaar verder dalen.
DM staat op het snijvlak van de oude en nieuwe media. Verrassend genoeg antwoordt 82 procent van de respondenten op de vraag of de oude DM principes ook werken voor digitale media, met “ja”. En 75 procent met “nee” op de vraag of DM dialoog is. Hiermee lijken behavioral targeting, dialoque marketing en overige innovaties nog niet op de DM kaart te staan. Toch onderschrijft tweederde van de marketeers de stelling “Online Marketing is DM”. Ook wordt online marketing volwassen, wat blijkt uit het feit dat nog maar 37 procent van de respondenten denkt dat direct mail door e-mail wordt vervangen. E-marketing is daarmee niet langer een wondermiddel, maar heeft zijn vaste plaats in de mediamix.
Waren vorig jaar de contactmomenten vooral gericht op bestaande klanten middels cross- en up-selling, dit jaar neemt het aantal contactmomenten met prospects flink toe. Zo’n 45 procent van de bedrijven had vorig jaar minder dan vier contactmomenten met prospects. In 2008 wil 44 procent meer dan acht contactmomenten hebben. Directe verkoop middels DM is echter op z’n retour. In 2007 noemde bijna 61 procent directe verkoop nog als doel, dit jaar is dat 45 procent, een daling van bijna 25 procent.
Met een toename van 15 procent maakt 69 procent van de dm’ers gebruik van Infofilter, tevens is de Opt-In policy bij ruim tweederde van de bedrijven gemeengoed geworden. In 2007 lag dit percentage nog ruim onder de 50 procent. De zelfregulerende werking van deze maatregelen toont aan dat de branche verder professionaliseert.
U leest de gehele uitslag van de enquête op www.e-profile.nl.
Verder lezen over Kranten
Media15.08.2023
NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots
Media27.02.2023
Factcheck marathon van samenwerkende media
In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale StatenOnline19.02.2023
Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen
Gaming01.02.2022
Wordle is nu een krantenpuzzel
New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'DC Business03.11.2021
All-Inn Verspreidingen op overname pad
Nieuws14.04.2021
De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic
Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen laterNieuws16.02.2021
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant
Media17.12.2020