Online23.03.2008

Televisie van de toekomst is sociaal


televisie-van-de-toekomst-is-sociaal.jpg
televisie-van-de-toekomst-is-sociaal.jpg

InSites past ‘co-creatie’ toe op marktonderzoek en laat de consument in een web 2.0 omgeving meedenken over potentiële productideeën en toepassingen. Een eerste groot onderzoek draaide rond de televisie van de toekomst.

Belangrijkste conclusies waren de eerder beperkte integratie tussen televisie en computer, het concept TV ‘à la carte’ en de TV als interactief communicatiemiddel. Dit blijkt uit de online brainstorm die rond ‘televisie van de toekomst’ is opgezet. De gegenereerde ideeën werden afgetoetst tijdens een online community gedurende 6 weken.

Zowel de online brainstorm en community behoren tot een reeks innovatieve onderzoekstechnieken die de onderzoekers recent op de markt bracht onder de noemer Connected Research. Uit alle verzamelde ideeën rond de televisie van de toekomst blijken een paar trends.

Eerste trend toont de eerder beperkte vraag naar integratie tussen televisie en computer. In de online community kwam in dit verband sterk de angst voor technische problemen en virussen op de tv naar voor. De PC werd ook gezien als een eerder individuele activiteit, terwijl tv kijken voor veel mensen nog altijd ook een sociale activiteit is.

Een tweede trend sluit op dit laatste aan, zijnde je tv als communicatiemiddel. Concreet gaat het dan om ideeën zoals communiceren met andere kijkers over een programma, interageren in spelprogramma’s.
Laatste trend is de populariteit van ‘tv à la carte’. Een stapje verder gaat user generated content, waarbij mensen hun eigen video’s of programma’s kunnen uitzenden. Dit spreekt slechts een select publiek aan. Uit de community blijkt vooral de schrik voor ongewenste content op de televisie wat zou kunnen leiden tot minder controle op wat kinderen op tv kunnen zien.

Andere ideeën die weliswaar door een beperkte groep werden ondersteund waren interactieve opleidingen via tv, live concerten bijwonen, lezen van tijdschriften en kranten, opslaan van noodnummers op je tv die onmiddellijk hulpdiensten contacteren bij problemen, touchscreenfuncties, …

Deze ideeën zijn het resultaat van twee onderzoeksopzetten uitgevoerd door het boven genoemde InSites Consulting. De online brainstorm werd georganiseerd met 121 Vlamingen. Aan hen werd gevraagd om eerst zelf te brainstormen over de televisie van de toekomst. Zowel nieuwe functies als nieuwe inhoud waren mogelijk. Deelnemers moesten geen rekening houden met de technische mogelijkheden.

Meer over het onderzoek en de toegepaste methoden zijn te vinden via de website van InSites www.insites.eu.

...

Verder lezen over Televisie

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Streamingdienst Viaplay heeft het niet makkelijk. Het aantal abonnees ging in het tweede kwartaal weer naar beneden.

Entertainment18.07.2024

Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS