Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Stichting Internetreclame (STIR) heeft vandaag nieuwe cijfers bekendgemaakt over de surfpopulatie in Nederland. Eerder dit jaar publiceerde STIR net als CBS dat er 11 miljoen mensen online zijn in Nederland.
Dat is een groei van 7% ten opzichte van een jaar geleden. Nu blijkt dat die groei vooral door de oudere doelgroepen wordt veroorzaakt. Bij de vijftigplussers steeg de internetpenetratie van 52% in 2006 naar 59% in 2007. In de doelgroep 35-49 jaar groeide de gemiddelde surftijd per week met 22% naar 7,3 uur per week.
De cijfers zijn afkomstig uit de Establishment Survey (n = 2.000) die elk half jaar door Intomart GfK wordt uitgevoerd in opdracht van STIR.
Hieruit blijkt verder dat de internetpenetratie bij de jongeren (13-34) op 98% staat. Een groei is hier bijna niet meer mogelijk. De jongeren hebben met 9,9 uur de langste surftijd per week en internet heeft in deze doelgroep een aandeel van 22% in de mediaconsumptie. Bij vijftigplussers heeft internet een aandeel van slechts 5%.
De vijftigplussers besteden de meeste tijd aan media. Gemiddeld zo’n 54,2 uur per week, waarvan de meeste tijd aan radio (bijna 24 uur). Bovendien lezen de vijftigplussers gemiddeld langer in tijdschriften en dagbladen. De jongeren (13-34 jaar) steken maar 46,5 uur per week in media, waarvan 16,8 uur in televisie en radio. Beide mediumtypen hebben een aandeel van 38% in de jongerendoelgroep.
Volgens cijfers van STIR telt Nederland 4,3 miljoen zogeheten zware surfers. Dat zijn mensen die wekelijks minimaal vijf uur online zijn. De helft van de jongerendoelgroep behoort tot de zware surfers. Een zware surfer is gemiddeld 14,8 uur per week online en internet heeft een aandeel van 26% in de mediaconsumptie. Bij de lichte surfers (maximaal twee uur per week online) heeft internet een aandeel van 5%.
Verder lezen over Stir
Advertising04.06.2013
comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit
Online21.03.2012
JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid
Online01.07.2011
STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek
Online17.03.2011
STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010
Online07.09.2010
Nederlanders zijn langer online
Online21.02.2010
STIR Internet Marktmonitor 2009
Online13.07.2009
Nieuwe Directie voor JIC STIR
Online17.05.2009