Microsoft en Viacom (eigenaar van o.a. MTV, VH1, Nickelodeon, Comedy Central en Paramount Pictures) hebben vanochtend bekend gemaakt een wereldwijde strategische partnerschap op gebied van online advertising, content distributie, event promoties en games aan te gaan voor tenminste de eerstkomende vijf jaar.
– Microsoft op niet-exclusieve basis TV-programma’s en films van Viacom mag gaan distribueren op bijvoorbeeld MSN en Xbox 360. – Microsoft’s Atlas division de standaard ad-server wordt voor alle Amerikaanse Viacom sites. – Microsoft de komende vijf jaar advertentieruimte zal inkopen op zowel de on-air als online kanalen van Viacom, en beide partijen samen zullen werken aan promoties, award-shows en sponsorcampagnes. – Er verder bekeken zal worden in hoeverre Viacom de vaste leverancier kan worden van content op Microsoft’s casual gaming platforms.
In de miljoenendeal tussen beide multinationals zijn verder financiële afspraken gemaakt over rev-share provisie, garanties en content-licensingfees.
Viacom’s CEO Philippe Daufman is “impressed with how closely Microsoft’s business plans complement Viacom’s strategic objectives. This is a novel and comprehensive partnership that demonstrates the scale of our digital operation and the value of our branded content across all distribution platforms. (..) Microsoft’s superior assets and expertise in the ad serving and sales business will drive enhanced value to our digital operations.”
In 2008 zullen Microsoft en Viacom met een co-branded website komen, waarop exclusieve content zoals de MTV Video Music Awards en BET Awards live worden uitgezonden.