Online13.09.2007

E-day ’07: Webanalytics – Eric Peterson


1189707603eric-peterson.jpg
1189707603eric-peterson.jpg

Eric T Peterson is sinds eind jaren ’90 bezig met webanalytics en schreef er ondertussen 3 bestsellers over. Peterson richtte zijn presentatie op het feit dat webanalytics alles behalve gemakkelijk is ondanks het feit dat elke aanbieder van een analyticspakket ons juist het tegenovergestelde vertelt.

Veel bedrijven met een website zeggen webanalytics in te zetten, maar doen er daarna verder niets meer mee. Hoe dat kan? Heel simpel: Webanalyics is niet gemakkelijk!

Webanalytics is niet alleen het installeren van een stukje javascript op je website. Het gaat ook om wat er daarna met de data gedaan wordt om de resultaten van de website te verbeteren.

Peterson vertelde een mooie anecdote over Paul Smith. Hij is verantwoordelijk voor de webanalytics van de recruteringspagina van het Amerikaanse leger. Hij heeft het erg lastig, want de Amerikaanse regering staat geen cookies uitgifte toe op haar websites. Hierdoor ontstaan er uiteraard enorme gaten in zijn te analyseren data. Op de vraag waarom Smith niet gewoon zijn baas vraagt om het activeren van de cookies kreeg Peterson een mooi antwoord: Smith zijn baas heeft er namelijk geen zeggenschap over. Die beslissing ligt bij Condoleezza Rice (US Secretary of State).

Analytics is dus moeilijk, maar niet onmogelijk. Peterson gebruikt zijn RAMP-theorie: – Resources en technologie – Analyses en aanbevelingen – Multivariate testing – Processen (zorgt voor het stroomlijnen van de RAMP)

Peterson gaf een interessante presentatie waarbij hij het even niet kon laten de Amerikaanse aanwezigheid in Irak te bekritiseren, maar vooral de toehoorders wilden overtuigen van het enorme nut van webanalytics mits het op een goede en gezonde manier binnen het bedijfsbeleid wordt opgenomen.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!