Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Eric T Peterson is sinds eind jaren ’90 bezig met webanalytics en schreef er ondertussen 3 bestsellers over. Peterson richtte zijn presentatie op het feit dat webanalytics alles behalve gemakkelijk is ondanks het feit dat elke aanbieder van een analyticspakket ons juist het tegenovergestelde vertelt.
Veel bedrijven met een website zeggen webanalytics in te zetten, maar doen er daarna verder niets meer mee. Hoe dat kan? Heel simpel: Webanalyics is niet gemakkelijk!
Webanalytics is niet alleen het installeren van een stukje javascript op je website. Het gaat ook om wat er daarna met de data gedaan wordt om de resultaten van de website te verbeteren.
Peterson vertelde een mooie anecdote over Paul Smith. Hij is verantwoordelijk voor de webanalytics van de recruteringspagina van het Amerikaanse leger. Hij heeft het erg lastig, want de Amerikaanse regering staat geen cookies uitgifte toe op haar websites. Hierdoor ontstaan er uiteraard enorme gaten in zijn te analyseren data. Op de vraag waarom Smith niet gewoon zijn baas vraagt om het activeren van de cookies kreeg Peterson een mooi antwoord: Smith zijn baas heeft er namelijk geen zeggenschap over. Die beslissing ligt bij Condoleezza Rice (US Secretary of State).
Analytics is dus moeilijk, maar niet onmogelijk. Peterson gebruikt zijn RAMP-theorie: – Resources en technologie – Analyses en aanbevelingen – Multivariate testing – Processen (zorgt voor het stroomlijnen van de RAMP)
Peterson gaf een interessante presentatie waarbij hij het even niet kon laten de Amerikaanse aanwezigheid in Irak te bekritiseren, maar vooral de toehoorders wilden overtuigen van het enorme nut van webanalytics mits het op een goede en gezonde manier binnen het bedijfsbeleid wordt opgenomen.
Verder lezen over Analytics
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search13.04.2021
De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding
Search12.04.2021
Google komt met handige updates in Search Console
Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!Online08.02.2021
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?
DC Business11.12.2019
Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op
Bij Global Founders Capital en BAMOnline11.09.2019
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties
Marketing28.08.2019
De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo
Marketing06.11.2018