Uit een onderzoek van De Telefoongids, uitgevoerd door Ruigrok|NetPanel, blijkt dat ruim de helft van de Nederlanders behoefte heeft aan 1 betrouwbare bron voor het zoeken naar persoonsgegevens. Populaire sociale netwerken zoals Hyves en Schoolbank lijken die rol niet te kunnen vervullen omdat 1 op de 3 Nederlanders daar geen persoonsgegevens achterlaat. Verassend is ook de nieuwsgierigheid naar zichzelf; een kwart van de Nederlanders zoekt wel eens naar de eigen gegevens.
De Nederlander wil het liefst gewoon 1 bron raadplegen voor naam-, adres- en woonplaatsgegevens (NAW) en het privé-telefoonnummer. Dit ondanks de vele beschikbare bronnen op Internet. De Telefoongids wordt door de Nederlander gezien als de meest betrouwbare en complete bron. “De meeste mensen kennen de vertrouwde papieren Telefoongids en ook op het Internet is De Telefoongids dé bron en zelfs meer dan dat. Via www.telefoongids.nl kan iedereen betrouwbare gegevens van personen of bedrijven vinden, een route plannen en de commercial van een bedrijf bekijken. Inmiddels is dé bron ook te raadplegen via Finnu, de chatbot in Windows Live Messenger, via Google Earth en via Siemens thuistelefoons,” aldus Peter Darpö, CEO van De Telefoongids BV.
Toch doen Nederlanders over het algemeen niet moeilijk over het achterlaten van persoonsgegevens; 82% vult zonder meer het emailadres in bij het aanvragen van informatie op websites of via papieren formulieren. Opvallend is dat de helft van de Nederlanders zelf vindt dat zij niet makkelijk gegevens achterlaat, meedoen aan (markt)onderzoek (83%) of kansmaken op een prijs (78%) blijken dé redenen om persoonlijke gegevens af te geven; respectievelijk doet 43% en 34% van de Nederlanders dit één keer per week of vaker. Ook voor het doen van online aankopen, het boeken van een vakantie of hotel (beide 75%) laten Nederlanders gemakkelijk persoonsgegevens achter.