15.08.2007
Online

Streaming video populair onder jongeren

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline
1187177667newrulez.jpg
1187177667newrulez.jpg

Internet is en blijft het favoriete medium onder jongeren. Dagelijks internetten ze bijna 4 uur, dat is ongeveer net zo lang als de TV aanstaat, die fungeert echter meer als ‘achtergrond’. Jongeren kijken nog maar een kleine 2 uur met aandacht naar de beeldbuis.

Vooral online video is flink toegenomen in populariteit, bijna 90% van de jongeren bekijkt filmpjes via het internet, een derde doet dat zelfs dagelijks. Een half jaar geleden was dat nog maar een kwart. Dit is gebleken uit: Jij en de media, een onderzoek van jongerenmarketing bedrijf newrulez naar mediagebruik onder jongeren van 15 t/m 24 jaar.

Behalve streaming video zijn ook andere vormen van video via internet populair, meer dan drie kwart van de jongeren kijkt regelmatig TV programma’s en fragmenten via internet en bijna de helft download af en toe een film. Ongeveer een kwart van de jongeren zet weleens een zelfgemaakt filmpje online.

Ook voor de radio is internet een steeds belangrijker medium, jongeren luisteren gemiddeld 1 uur en drie kwartier per dag. Bijna de helft luistert naar de radio via internet.

Toon Branbergen, directeur newrulez: “Het onderzoek bevestigt wat we dagelijks in de praktijk zien. Video is steeds belangrijker voor jongeren. Ze bekijken elkaars video’s, maar staan ook open voor ‘branded videocontent’ – video waarbij jongerenmerken prominent in beeld komen op een voor jongeren relevante en entertaining manier. Deze ontwikkeling heeft dus veel impact op de manier waarop jongerenmarketing wordt bedreven.”

Top 10 favoriete dagelijkse internet activiteiten:

1. MSN’en – 72% 2. Rondkijken / surfen – 65% 3. Gericht sites bezoeken – 63% 4. Mailen – 61% 5. Nieuwssites bekijken – 38% 6. Filmpjes bekijken – 32% 7. Muziek downloaden – 30% 8. Profiel bekijken – 26% 9. Eigen pagina of site bijhouden – 22% 10. Games downloaden – 22%

Share this post