Online23.10.2016

11 redenen waarom SEO net als fitness is


Search Engine Optimalization (SEO) en fitness lijken in eerste instantie weinig met elkaar gemeen te hebben. Maar ls je beter gaat kijken, zijn er toch een heleboel overeenkomsten. SEO kost tijd, net als het in vorm krijgen van je lichaam. Columnist Kaspar Szymanski van Search Engine Land geeft 11 redenen waarom fitness en SEO toch best veel op elkaar lijken.

1. Geen garanties

Bij zowel SEO en fitness zijn er geen garanties. De SEO-consultant en de fitnesstrainer kunnen voor de planning en uitvoering zorgen, maar aan het eind van de dag moet het werk verricht worden door de klant om de site zo optimaal mogelijk ingericht te krijgen. En dit gaat niet over één nacht ijs.

2. Lange termijn

Bij SEO en fitness gaat het om uithoudingsvermogen en om het volgen van een plan op lange termijn. Je site is niet in één dag SEO-proof en je lichaam is in één dag ook niet afgetraind. Verwacht dan ook niet dat je site binnen een paar dagen super goed vindbaar is, zo’n traject heeft tijd nodig.

3. Geen korte wegen

Atleten en SEO-specialisten zullen het hierover met elkaar eens zijn: er zijn geen kortere wegen te bewandelen om te bereiken wat je wil. Nee, een wonderpil gaat er niet voor zorgen dat een bankhanger ineens een atleet zal worden en een automatisch linkbuildingprogramma zal een slecht gerankte website niet ineens doen stijgen naar de eerste pagina op Google. Het is hard werken om de top te bereiken.

4. Voeding

Eten is hetzelfde voor atleten als links voor SEO: het moet wel goed zijn. Net als slechte eetgewoonten zullen de resultaten van slechte linkbuilding een negatieve invloed hebben op de algehele prestaties.

5. Niet altijd nummer één

In de sportwereld bepaalt het lichaamstype in grote mate hoe ver een atleet kan komen. Slechts een paar atleten hebben een perfect lichaam die in weinig moeite perfect in shape kunnen raken. Dit geldt ook voor websites: er zijn relatief weinig websites die zonder veel moeite een unieke sales propositie op tafel kunnen leggen met een opvallend product of een service die direct populair is bij afnemers. Maar meestal is het zo dat veel mensen en websites niet hebben wat er nodig is om nummer één te zijn.

6. Frustrerend

Het optimaliseren van websites en trainingen op een concurrerend niveau kan behoorlijk frustrerend zijn. Er is namelijk een kans dat iemand het nóg beter zal doen, ondanks de inspanningen die je hebt geleverd.

7. Motivatie

Omdat het zo frustrerend kan zijn, is motivatie het aller belangrijkste. In de sport moet je streven naar een evenwichtige levensstijl om koers te houden. Bij SEO is motivatie geen key to succes, maar het helpt zeker voor de korte termijn tegenslagen die je wellicht gaat tegenkomen. Don’t give up! Zowel in shape raken en hoog in Google terecht komen heeft tijd nodig.

8. Vooruitgang meten

Zowel bij de sport als op SEO-gebied is het meten van vooruitgang erg belangrijk. Zonder de statistieken en de trends te volgen, kan het succes niet worden volgehouden.

9. Gear

Aanvankelijk heb je voor fitness en SEO niet veel nodig: een paar fatsoenlijke hardloopschoenen en Google Search Console-gegevens. Als je wat meer gevorderd wordt, komt er extra gear bij kijken. Een gespecialiseerde hartslagmeter kan bijvoorbeeld voor een atleet zijn wat MajesticSEO of Onpage.org is voor een SEO-specialist.

10. Te mooi om waar te zijn

Bij SEO en sport is er een belangrijke vuistregel: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.

11. Routine

Een laatste ding dat sporten en SEO met elkaar gemeen hebben: als het een onderdeel wordt van de routine, bestaat er een grotere kans dat het alle initiële verwachtingen overtreft.

Foto credit: Fotolia / designer491

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid