18.02.2017
Online

10 manieren om je checkout-pagina te optimaliseren

By: Norman Blokdijk

BlogOnline

Een checkout-pagina is de webshoppagina die een bezoeker ziet tijdens het afrekenen. Bedenk dat 70% van de bezoekers afhaakt bij het afrekenen. Een toename van 2 seconden in de laadtijd zorgt zelfs voor 87% afhakers! Dit geeft direct de belangrijkheid aan van een goedwerkende checkout-pagina.

Wanneer een bezoeker in de checkout-pagina komt, is de verkoop nog lang geen feit. Er zijn een hoop factoren die ervoor kunnen zorgen die de bezoeker weerhoudt om de aankoop door te zetten – ook al waren ze geïnteresseerd genoeg om het aankoopproces te starten. Het optimaliseren van de checkout-pagina, door het aankoopproces te vergemakkelijken, zou voor iedereen een fundamentele doelstelling moeten zijn.

10 conversieverhogende tips voor je checkout-pagina

Er bestaat geen standaard set van optimalisatietechnieken die voor elke webshop werkt. De combinatie van jouw doelgroep, merk en producten zijn uniek. De enige manier om erachter te komen wat voor jou werkt is testen.

Probeer wat van de volgend tips om je checkout-pagina te optimaliseren en verhoog je conversie.

1. Verwijder alle rommel

Verwijder de navigatiebalk, links, en alle overbodige elementen die de bezoeker van het betalingsproces kunnen afleiden. Houd ook de invulvelden zo eenvoudig mogelijk, met inbegrip van de essentiële velden.

2. Minimaliseer de stappen

Het beste is zo min mogelijk stappen in de check out te gebruiken en wanneer mogelijk om stappen samen te voegen op één pagina. Gebruik een voortgangsindicator en toon de bezoekers waar ze zijn in het proces en elimineer eventuele verwarring.

afbeelding1
afbeelding1

3. Registratie geen vereiste

Geef bezoekers de mogelijkheid om als gast een aankoop te doen i.p.v. hen te forceren eerst te registreren. Ga na wat belangrijker is; een verkoop of een registratie? Moedig eventueel aan tot registratie door er een actie aan te verbinden, zoals korting op de aankoop.

4. Meerdere betaalopties

Veel bezoekers breken de aankoop af, omdat ze niet kunnen betalen met hun voorkeursbetaalmiddel. Er zijn tal van betaalmogelijkheden beschikbaar, maar ook hier moet er geen overkill zijn aan opties. Zoals uit de cijfers hieronder blijkt worden de betalingen vooral met Ideal en creditcard gedaan. De mogelijkheid om achteraf te betalen wordt steeds populairder.

afbeelding2
afbeelding2

5. Bied lage of geen verzendkosten

44% van de abandoned cart, komt van bezoekers die de verzendkosten te hoog vinden. Wees transparant over de verzendkosten vóór de bezoeker de checkout-pagina bereikt, zodat deze niet voor verrassingen komen te staan. Probeer uiteraard de verzendkosten zo laag mogelijk te houden.

afbeelding3
afbeelding3

6. Makkelijke hervatting

Zorg ervoor dat je website de inhoud van de winkelwagen onthoudt, zodat de aankoop makkelijk kan worden hervat als deze toch is afgebroken.

7. Inpakservice

Deze is zeker niet voor iedereen van toepassing, maar vooral rond de feestdagen zal een inpakservice in de checkout-pagina aantrekkelijker maken voor cadeau shoppers.

afbeelding4
afbeelding4

8. ‘Verder Winkelen’ Button

De winkelwagen heeft soms ook als functie om artikelen in te bewaren. Webshops moeten de mogelijkheid om verder te winkelen makkelijk maken.

9. Productaanbevelingen

Net als de ‘impulsaankopen’ bij de kassa in de supermarkt, zullen aanbevelingen van gerelateerde producten in de check out pagina leiden tot een hogere orderwaarde. Dit kan tegenwoordig realtime automatisch gepersonaliseerd worden gedaan op basis van gedrag.

afbeelding5
afbeelding5

10-Toon de totale besparing

Door het tonen van een besparing op de aankoop kunnen eventuele twijfels alsnog worden weggenomen.

afbeelding6
afbeelding6

[Afbeelding © bf87 – Fotolia]

Share this post