Het is weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men April Fool’s Day en de Fransen noemen 1 april, poisson d’avril. Het is de dag waarop iedereen grappen uithaalt. En deze trend is vele jaren geleden ook overgewaaid naar het wereldwijde web en natuurlijk social media. Steeds meer bedrijven en merken doen hier aan mee en hebben hun creatieve brein ingezet voor de betere (niet altijd) 1 april grappen en inhakers.
Hieronder hét overzicht van de leukste 1 april grappen van 2025 die we tot nu toe zijn tegenkomen. We updaten dit overzicht de hele dag met nieuwe grappen zodra ze online komen. Kom jij leuke dingen tegen die zeker in dit overzicht niet mogen ontbreken, laat het ons weten middels een berichtje, mail, tweet, app, postduif of belletje, zodat we de leukste inhakers en grappen hier nog toe kunnen voegen.
Veel leesplezier 🙂
Na eerdere samenwerkingen met HEMA en Kruidvat slaat EasyToys nu de handen ineen met augurkensensatie Kesbeke. De seksspeeltjesfabrikant ontwikkelde samen met Kesbeke de ‘AAAHH-GURK: een augurkvormige vibrator met de herkenbare groene kleur.
Na het succes van de tompouce-vibrator van EasyToys en de ‘chocogurk’ (een chocoladeletter met augurkenvulling) van Kesbeke zagen de twee Nederlandse bedrijven kans om de krachten te bundelen. De zure bom prikkelt tot nu toe de smaakpapillen, maar is vanaf april verkrijgbaar als groene vibrator met krachtige trillingen.
“We houden ervan om met ons merk buiten de gebaande paden te treden. De ‘AAAHH-GURK’ zet onze augurken op een geheel nieuwe manier in de spotlight, al is deze versie niet bedoeld om op te eten.” Aldus Oos Kesbeke, directeur van Kesbeke.
Hyundai zet opnieuw een revolutionaire stap in duurzame mobiliteit met de introductie van Road CleanUp. Dit revolutionaire reinigingssysteem met geïntegreerde borstels, krachtige zuigmonden en een ingebouwd afvalcompressiesysteem zorgt voor schonere wegen en maakt autorijden milieuvriendelijker dan ooit. Momenteel wordt Road CleanUp uitgebreid getest op de nieuwe elektrische SUV van Hyundai, de IONIQ 9.
Met Road CleanUp tilt Hyundai duurzaamheid en technologische innovatie naar een hoger niveau. Het unieke reinigingssysteem verwijdert tijdens het rijden zwerfafval, bladeren en stof, waardoor wegen in zowel de stad als daarbuiten schoner worden zonder extra inspanning van de bestuurder. Zodra de testfase succesvol is afgerond, zal Hyundai deze technologie implementeren in alle toekomstige elektrische modellen.
De Road CleanUp-technologie maakt gebruik van een combinatie van slimme sensoren en mechanische reinigingssystemen:
In Brabant gebeurt iets opmerkelijks: robots gaan boswachters ondersteunen bij het spreiden van de recreatiedruk in natuurgebieden. Dit baanbrekende initiatief is een samenwerking van Brabant Partners met onder andere natuurorganisaties Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Brabants Landschap. De Technische Universiteit Eindhoven levert de robottechnologie.
Met de start van het wandelseizoen neemt de drukte in populaire natuurgebieden in Brabant toe. Dit heeft negatieve gevolgen voor zowel de natuur als de beleving van recreanten in natuurgebieden. Om dit probleem aan te pakken, worden robots ingezet. De robots gaan wandelaars richting de juiste paden in de natuur begeleiden. Ook spreken ze recreanten aan om zich aan gedragsregels te houden. Hierdoor blijft de natuur beter beschermd, wat vooral van belang is tijdens het broedseizoen. Het inzetten van robots in natuurbeheer vormt een belangrijke stap richting de toekomst van duurzaam natuurbeheer in Brabant.
Lidl heeft als eerste supermarkt in Nederland de E-Mand kunnen introduceren! Dit slimme winkelmandje rijdt vanzelf achter je aan wanneer je deze activeert met de Lidl Plus-app. Het E-Mandje helpt je een handje, want geen gesjouw meer: gewoon ontspannen winkelen! Nu in testfase bij vijf Lidl-filalen.
Pathé maakt de volgende stap in de bioscoopbeleving met de introductie van Vertical Screen, het allereerste verticale doek ter wereld. Het doek gaat in primeur op vrijdag 11 april bij Pathé Amsterdam-Noord. Met dit nieuwe formaat van 10 meter hoog en 5,5 meter breed speelt Pathé in op de veranderende kijkgewoonten van het Nederlandse publiek, dat steeds vaker scrollt op platforms als TikTok en Instagram. Met Vertical Screen wordt de filmbeleving op een innovatieve en meeslepende manier opnieuw gedefinieerd, volledig afgestemd op de moderne mediaconsumptie.
Het verticale formaat heeft een afmeting van 10 meter hoog en 5,5 meter breed. Het formaat is geoptimaliseerd voor een perfecte kijkervaring, terwijl de geluidskwaliteit behouden blijft op het hoogste niveau. Vertical Screen past naadloos in het rijtje van innovaties die Pathé aanbiedt: IMAX, Dolby Cinema, 4DX, ScreenX en Relax Seats.
Zonnepanelen werken alleen overdag, maar waarom zouden ze niet ook ‘s nachts energie kunnen opwekken? De maan reflecteert immers zonlicht en is daarmee een onbenutte energiebron. Wat als we dit licht ook kunnen benutten? Technisch dienstverlener Hoppenbrouwers heeft de primeur: als eerste introduceren zij maanpanelen voor de Nederlandse markt.
De naam zegt het al: maanpanelen zetten maanlicht om in elektriciteit. Met de opkomst van zonne-energie zorgen zonnige momenten steeds vaker voor pieken van opgewekte elektriciteit. Dat maakt het lastig om de energie efficiënt te gebruiken. Overdag zijn veel mensen immers niet thuis, en ’s avonds, wanneer huishoudens veel energie verbruiken met bijvoorbeeld (vaat)wassen en auto’s opladen, schijnt de zon niet. Door energie in de nacht op te wekken, zijn de panelen een ideale oplossing voor de uitdaging van efficiënt energiegebruik.
Ze zijn nog op zoek naar consumenten die de maanpanelen willen testen. Waarschijnlijk horen die na 1 april of ze aan de slag kunnen 😉
Een belangrijke brief die zoekraakt of te laat aankomt? Dat probleem is nu verleden tijd. Postbode.nu introduceert de een GPS Tracker om brieven real-time te volgen. Met deze compacte tracker, ter grootte van een paperclip, is het mogelijk om precies te zien waar een brief zich bevindt. Van verzending tot bezorging, elke stap is live te volgen via een speciale trackingpagina.
“We kregen steeds vaker de vraag of brieven veilig en op tijd aankwamen. Met pakketten kan dat al jaren, dus waarom niet met brieven? Daarom introduceren we nu de Postbode.nu GPS Tracker,” aldus Mark Hameetman, CEO van Postbode.nu.
De GPS Tracker is zo dun dat hij zonder problemen in een envelop past. Na activatie via de website krijgt de verzender een unieke track & trace-code om de brief te volgen.
Ouders die worstelen met onwillige kinderen tijdens een fotoshoot, krijgen nu een verrassende nieuwe optie: ruilkinderen. Kinderfotograaf Sven Langeberg, bekend om zijn spontane kinderportretten, lanceert ter ere van zijn vijfjarig jubileum het innovatieve concept EyeFourYou. Dit unieke aanbod stelt gezinnen in staat om voor de perfecte foto tijdelijk ‘fotogenieke kinderen’ in te zetten.
Met EyeFourYou biedt Langeberg een oplossing voor een veelvoorkomend probleem: kinderen die tijdens een fotoshoot weigeren te lachen, gekke bekken trekken of simpelweg niet stil willen zitten. “Niet ieder kind voelt zich op zijn gemak voor de camera, en sommige ouders willen gewoon een mooie herinnering zonder strijd,” aldus Langeberg. “Daarom introduceren we een selectie van ervaren, vrolijke kinderen die wél altijd in de lens kijken en zorgen voor dat perfecte plaatje.”
Volgens de website van EyeFourYou kunnen ouders kiezen uit een breed scala aan ‘opties’, van blond met sproetjes tot donker met krullen. De geselecteerde kinderen zijn vooraf getraind om moeiteloos mee te lachen op familiefoto’s, zodat het eindresultaat gegarandeerd aan alle verwachtingen voldoet.
Advies- en ingenieursbureau Prommenz introduceert de Groene Knop: een slimme innovatie waarmee voorbijgangers actief bijdragen aan het functioneren van verkeerslichten. “Wij geloven dat de openbare ruimte altijd beter en duurzamer kan. En soms zit dat in heel simpele dingen,” vertelt Laurens Kalwij, Business Development Manager bij Prommenz. Neem bijvoorbeeld het indrukken van het stoplichtknopje. “Mensen zijn ervan overtuigd dat het stoplicht sneller op groen gaat als ze maar blijven drukken. Met de Groene Knop heb je het helemaal zelf in de vingers.”
Als mensen massaal dat knopje indrukken, waarom zetten we dat niet in om energie mee op te wekken? Elke keer wanneer de knop wordt ingedrukt, wordt een dynamo geactiveerd waarmee energie wordt opgewekt en opgeslagen. Deze energie gebruiken we om de stoplichten van de betreffende kruising te voorzien van stroom. Stoplichten verbruiken dagelijks namelijk ontzettend veel energie. De weggebruiker zorgt er voortaan helemaal zelf voor dat het verkeerslicht met voldoende energie opgeladen blijft om te branden.
Voorlopig wordt de Groene Knop uitgerold op grotere kruispunten waar veel verkeer samenkomt, zodat de druk eerlijk onder iedereen verdeeld kan worden.
De Kikkerachtbaan, met zijn herkenbare groene kikkerhoofd, is al veertig jaar lang één van de populairste attracties van Duinrell. Generaties bezoekers hebben herinneringen aan ritjes in deze familieachtbaan. Om de nieuwe Kikkerachtbaan een frisse maar vertrouwde uitstraling te geven, is Duinrell op zoek naar een nieuw gezicht. “We willen onze bezoekers, vooral de kinderen die fan zijn van de Kikkerachtbaan, betrekken bij deze leuke en ludieke verandering,” aldus Duinrell.
Om de selectie makkelijker te maken, heeft Duinrell een speciaal filter gemaakt voor haar fans op TikTok en Snapchat. Met dit filter kunnen ze zien hoe hun eigen gezicht eruit zou zien als nieuw gezicht van de Kikkerachtbaan. Duinrell roept alle fans op om hun creaties te delen op social media met de hashtag #kikkerachtbaan, en wie weet wordt het gekozen gezicht het nieuwe icoon van één van Nederlands meest geliefde attracties op Duinrell. Eén belangrijke voorwaarde is dat het nieuwe gezicht wel iets weg heeft van de herkenbare kikkervorm, zodat de nostalgie behouden blijft.
In de afgelopen jaren is gebleken dat steeds meer mensen hun aankopen vaak liever online doen. “En dat is zonde, want we hebben echt práchtige winkels”, vindt Antoine Huiberts, eigenaar van Expert Breezand. Hij is van mening dat hij en zijn mede-ondernemers winkels hebben die het waard zijn om bezocht te worden. En daar heeft hij meer dan gelijk in.
Om toch mee te blijven gaan met de trend van deze tijd, zijn ze bij Expert Breezand op het idee gekomen om de online shopbeleving ook in hun fysieke winkel te bieden. Dat is mede omdat zij inzien dat de voordelen en het gemak van online shoppen gewoon heel aantrekkelijk zijn. Neem bijvoorbeeld de soepele online klantenservice (inclusief dat leuke wachtmuziekje) of de handige klik-optie ‘bezorging aan huis’ (of lekker bij de buren) en de weergaloos getrainde AI-chatbots voor al je vragen. Dat wil je overal kunnen ervaren!
Vanaf 1 april 2025 is iedereen van harte welkom.
Holle Bolle Gijs helpt de Efteling al sinds 1959 het park schoon te houden. Door een slimme update zegt hij voortaan niet alleen ‘dank u wel’, maar geeft hij je nog persoonlijker én eerlijk antwoord.
De Efteling heeft als doel om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Onderdeel hiervan is dat we in 2030 géén restafval meer willen hebben. Hier gaat Holle Bolle Gijs ons bij helpen. Hij vraagt al sinds jaar en dag om papier, maar wordt ook wel eens blaadjes, plastic en ander afval gevoerd.
Willem Roskam, Directeur Technologie & Innovatie: “Holle Bolle Gijs helpt al sinds 1959 het park schoon te houden en was daarmee de eerste innovatie binnen de Efteling. In 2025 brengen we Holle Bolle Gijs met de nieuwste technologie naar een volgend level. Hij helpt de gast beter afval te scheiden door meer persoonlijke interactie.”
We kennen het allemaal – dat moment waarop je een betaalverzoek ontvangt en denkt: “Serieus? Moet ik hier nou echt voor betalen?” Daarom introduceert Tikkie nu het Twijfeltikkie-beoordelingsteam. Gebruikers kunnen hun dubieuze Tikkies insturen naar een speciaal team op het hoofdkantoor, dat bepaalt of ze wel of niet gerechtvaardigd zijn. Een Tikkie voor een slokje water?
Meditation Moments, expert in het bieden van rust, focus en ontspanning, heeft een baanbrekende nieuwe oplossing gelanceerd: ZENT, de portable Meditation Moments Zen Tent. Deze innovatie biedt een antwoord op een veelvoorkomend probleem: omgevingslawaai op kantoor. Ondanks de vele technieken die helpen om je mentale focus te verbeteren, blijft de werkomgeving vaak een bron van afleiding. Dit blijkt uit recent onderzoek onder gebruikers van de Meditation Moments-app.
Hoewel dure koptelefoons en geluidsisolatie een deel van het probleem kunnen verhelpen, blijft omgevingslawaai vaak een uitdaging. Daarom introduceert Meditation Moments ZENT, een opvouwbare tent die overal mee naartoe genomen kan worden en zorgt voor een stille, focusgerichte ruimte. ZENT is de ideale oplossing voor wie nooit meer op zoek wil naar een stilteruimte of afgeleid wil worden op kantoor.
ZENT is uitgerust met een gepatenteerd 360° geluidsdempingssysteem, inclusief adaptive noise cancelling, wat betekent dat afleidingen volledig worden geblokkeerd. De tent is ultralicht (slechts 1500 gram) en kan eenvoudig worden opgevouwen tot een tas.
Met het Terugblik bak jij zelf 4 verse bagels met het voorgekookte bageldeeg. Vanaf april verkrijgbaar in alle vestigingen!
Stap in een oase van rust en ontspanning, midden in het groene hart van Rotterdam. Diergaarde Blijdorp introduceert een exclusieve wellnesservaring waarin je de kracht van de natuur op een geheel nieuwe manier beleeft. Vind je balans tijdens een Flamingo Flow Yogales of laat ontspanning en warmte samen komen in de sauna. Een unieke kans om even te ontsnappen aan de drukte en op te laden tussen de dieren.
Altijd al gedroomd van een carrière als copiloot, stewardess en/of bagage-afhandelaar? CheapTickets.be lanceert nu het speciale Crew for a Day-programma. Hiermee kunnen reizigers hun vliegreis betalen met hand-en-spandiensten tijdens of voor de vlucht, zoals het serveren van drankjes, inladen van koffers en co-navigeren van het vliegtuig. Het initiatief is dé oplossing voor het aanhoudende personeelstekort bij vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen.
Geïnteresseerde reizigers doorlopen uiterlijk één week voor vertrek een korte digitale training. Op de dag van de vlucht kunnen zij zich via een speciale balie aanmelden en zich direct nuttig maken. “Met ons Crew for a Day-programma creëren we een unieke reiservaring”, zegt Mira van Houwelingen, Chief Marketing Officer bij CheapTickets.be. “Niet alleen krijg je als reiziger een bijzonder kijkje achter de schermen, je bespaart ook nog eens fors op zowel de reiskosten als wachttijd. In plaats van urenlang te hangen bij de gate of voor de zoveelste keer het inflight magazine te lezen, bedien je medereizigers, laad je koffers in of help je de piloot met navigeren.”
Mede door een tekort aan luchthavenpersoneel stonden er in de afgelopen jaren tijdens de zomerdrukte soms enorme rijen op de Belgische vliegvelden. Met het initiatief denkt CheapTickets.be juist een oplossing te hebben gevonden voor die piekmomenten.
Met deze nieuwe touwtjessokken blijven je sokken voor altijd samen. Kan gewoon door je broekspijp, zoals vroeger met je wanten.
Tuincetrum Coppelmans heeft nu ook het mooiste onkruid in het assortiment zitten. Paardenbloem, Brandnetel & Paarse Dovenetel nu eindelijk te koop. Dat is vooral gericht op iedereen die geen tijd heeft om het zelf uit de stoep te plukken.
Het Ledûb Volleybal Festival heeft een wereldprimeur: als eerste festival wordt een betaalsysteem voor wc-papier ingevoerd. Bezoekers kunnen bij de toiletingang hun velletjes afrekenen en daarna in alle rust hun behoefte doen. De organisatie wil zo verspilling tegengaan. Bezoekers betalen 25 cent per velletje en kunnen contant of contactloos afrekenen. Ieder velletje is gepersonaliseerd, zodat bezoekers kunnen worden aangesproken als ze de wc niet doorspoelen of hun papier laten rondslingeren.
De proef loopt in samenwerking met toiletpapiermerk Page. Om verspilling te ontmoedigen, wordt er een winactie georganiseerd: wie minder dan vijf velletjes bestelt, maakt kans op een exclusieve meet & greet met de bekende Page-Golden Retriever. Voor grootverbruikers is er ook een ‘subtiele’ maatregel: de tien personen met de meeste afgerekende velletjes worden met volledige naam en profielfoto op een groot scherm uitgelicht. Hiermee wil de organisatie ‘rolshaming’ creëren.
Als alles op rolletjes loopt, hoopt de organisatie €10.000 op te halen. Dit bedrag gaat naar de stichting ‘Een beetje bruin is oké’, die zich inzet voor de acceptatie van remsporen bij mannen.
De LEGO minifiguren hebben al veel verschillende looks gehad sinds de uitvinding in 1978. Maar wist jij dat er tijdens een van de eerste fases een plan was om de figuren synthetisch haar te geven?
Signal, de populaire en privacygerichte berichtenapp, wordt mogelijk vanaf 1 april sponsor van de Safety Car in de Formule 1. Deze samenwerking zou het belang van veiligheid en betrouwbaarheid, zowel op als naast de racebaan moeten benadrukken. De geruchten zijn nog niet bevestigd.
Naar verluid zal het Signal-logo te zien zijn op de Safety Car, die wordt ingezet bij incidenten en gevaarlijke situaties op het circuit. Met deze sponsoring zou Signal zijn kernwaarden – veiligheid en privacy – kunnen koppelen aan de hoogste standaard van veiligheid in de autosport.
De Formule 1 Safety Car speelt een cruciale rol in het garanderen van de veiligheid van coureurs en het publiek tijdens races. Net zoals de Safety Car zorgt voor controle en bescherming op de baan, biedt Signal zijn gebruikers een veilige en privé communicatieomgeving.
Old Amsterdam introduceert dit paasseizoen de Old Amsterdam kaas-eitjes. Deze nieuwe, smaakvolle innovatie combineert de karaktervolle Old Amsterdam kaas met chocolade, waardoor een verrassende smaakbeleving ontstaat. De rijke, pittige smaak van Old Amsterdam, met zijn kenmerkende rijpingskristallen en licht zoete ondertoon, vormt een harmonieus contrast met de fluweelzachte diepte van chocolade. De Old Amsterdam kaas-eitjes zijn vanaf dinsdag 1 april te bestellen via de Old Amsterdam webshop of Brand Stores.
Met de smaak van de bekende Zweedse balletjes.
Waarom stilzitten als je ook vooruit kunt? Deze revolutionaire Running Seats, combineren premium filmbeleving met ultiem bewegingscomfort. Dankzij easy-to-manage speed & incline adjustments bepaal jij zelf het tempo: van ontspannen wandelen bij een romcom tot volle sprint tijdens een actiethriller.
Dit is ’s werelds eerste smartphone in kubusvorm!
Het wiel. Het internet. Slagroom in een spuitbus. Drie van de grootste uitvindingen van de mens. En nu is er een vierde. Maak kennis met Hot Beer. Net als dat lekkere koude biertje, maar dan warm, echt warm. Perfect voor iedereen die genoeg heeft van bevroren vingers door die vervelende koude glazen bier.
Dartslegende Phil Taylor maakt zijn comeback om het op te nemen tegen tienersensatie Luke Littler.
Voor veel mensen is de Rabo Scanner overbodig geworden. Hoe fijn is het dus dat je het een dubbelleven kunt geven zodat je er niet alleen online mee kunt bankieren, maar het ook kunt gebruiken als vintage camera? Trendy foto’s maken? Check!