02.12.2005
Online

Online shops niet voorbereid op kerstinkopen

By: Henk de Hooge

BlogOnline
1133479572shopping-2.jpg
1133479572shopping-2.jpg

Nu de decemberinkopen weer in alle hevigheid zijn losgebarsten, blijken veel online shops regelmatig ‘gesloten’ te zijn. Dat concludeert WatchMouse in haar jaarlijkse bereikbaarheidsonderzoek van cadeausites.

Het Nederlandse sitemonitoringbedrijf heeft net als vorig jaar een onderzoek gehouden onder webwinkels. Slechts drie sites in het onderzoek haalden de maximale 100%. Het merendeel haalt zelfs niet de score die door hosting providers wordt aangehouden als absoluut minimum.

Veel sites zijn maar matig voorbereid op grote aantallen bezoekers. Door de grote belangstelling raken servers regelmatig overbelast. Ook blijken reactietijden van sites dramatisch dalen . Het onderzoek dat WatchMouse in de weken voor Sinterklaas heeft gehouden, laat duidelijk zien dat sites problemen vertonen naarmate er meer bezoekers in de webwinkels verschijnen.

Om te controleren of e-commerce sites goed bereikbaar zijn, heeft WatchMouse de hele maand november controles uitgevoerd. De uptime bleek regelmatig onder de 99.9% te liggen, een grens die in veel service level agreements (SLAs) van hosting providers geldt als minimum. Dat percentage wordt maar door tien van de 25 sites gehaald. Neckermann, Bonaparte en eBay zijn de enigen met een score van 100%. Vorig jaar waren er nog zes sites die een maximale uptime haalden.

De bereikbaarheid van Kijkshop, Bart Smit, de Bijenkorf en Wehkamp blijkt verre van optimaal. De score van Wehkamp, 97.27%, betekent bijvoorbeeld dat deze site per dag meer dan een half uur slecht bereikbaar is.

De grootste stijger was Bonaparte (kleding) die van de 17e plaats in 2004 steeg naar een gedeelde eerste plaats. eBay bleef als enige twee jaar achtereen op 1. De grootste daler was ECI die van een gedeelde eerste plaats in 2005 naar de 23ste plaats zakte.

In het licht van de toenemende bestedingen online kan de economische schade voor een site groot zijn. In de eerste zes maanden van dit jaar is er online ruim een miljard euro besteed, concludeert de Thuiswinkel Markt Monitor 2005. De online bestedingen maken met 37% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar bovendien een snelle groei door.

Share this post