Online29.11.2012

Meerderheid jongeren vindt duurzaamheid van merken belangrijk


meerderheid-jongeren-vindt-duurzaamheid-.jpg
meerderheid-jongeren-vindt-duurzaamheid-.jpg

56% van de jongeren vindt het belangrijk om meer groene en eerlijke producten te kopen. Dat blijkt uit recent onderzoek door Rank a Brand onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar. De score van een merk komt echter niet altijd overeen met het beeld wat jongeren van het merk hebben. Ook weet de helft van de jongeren niet goed waar zij op kunnen letten tijdens hun koopgedrag en lopen de opvattingen over wat duurzaamheid inhoudt uiteen.

Jongeren hebben verschillende associaties bij duurzame merken: 45% denkt daarbij aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden, 30% dat het merk producten verkoopt die langer mee gaan en 16% dat het merk financieel gezond is tijdens de economische crisis. Hoewel de meeste jongeren de voorkeur geven aan het kopen van duurzame merken, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren niet weet waar ze op moeten letten.

Het imago van een merk kan anders zijn dan beoordeling op objectieve criteria voor duurzaamheid. Zo denkt 42% van de ondervraagde jongeren dat Levi’s het meest duurzame jeansmerk is, terwijl de merkvergelijker het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label. Merken waarbij zowel het duurzame imago als de feitelijke prestatie op dat punt met elkaar overeen komen zijn er ook. Zo denkt twee derde van de jongeren dat de chocolade van Verkade duurzaam wordt gemaakt en scoort het merk ook in de objectieve ranking een mooi B-label. Het submerk ‘Puur en Eerlijk’ van Albert Heijn, scoort onder 63% van de jongeren een duurzaam imago en verdiende al eerder het A-label. Het volledige onderzoek is hier te downloaden.

Rank a Brand is een merkvergelijker op duurzaamheid en definieert duurzaamheid op basis van arbeidsomstandigheden en de impact op klimaat en milieu. Middels een online onderzoek onderzocht zij hoe transparant merken hierover communiceren. Voor elke productsector zijn specifieke criteria gesteld om de prestatie van een merk te vergelijken. Op de website zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken. 

...

Verder lezen over Duurzaam

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?

De onvoorspelbaarheid zit hem in de extremen die extremer worden en korter op elkaar plaatsvinden. Hoe kunnen we erop anticiperen?

Nieuws10.10.2024

De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?

Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”

Toen Robert Jan Lanser dit voorjaar zonnepanelen aanschafte bij Zelfstroom, had hij nooit verwacht dat hij ook een thuisbatterij zou winnen. Inmiddels heeft hij zijn prijs een paar maanden in gebruik. Hoe heeft hij de thuisbatterij ervaren?

Nieuws08.10.2024

Robert Jan won een thuisbatterij bij Zelfstroom: “We gebruiken veel meer eigen stroom”

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden