Gisteren op Twitter ontstond er een inspirerende brainstorm over “Twitter als virtueel reisagent”. Samen met Marco Derksen van marketingfacts, Bas van den Beld van NetTraject, Caroline Korsten blogster voor marketingfacts hebben we verschillende opties doorgenomen hoe dit eruit kan komen zien. Zelf zie ik veel toekomst in integratie en shared revenue.
Ronnie Rokebrand, directeur van ElmarReizen.nl omschrijft het heel concreet “Reisbranche moet niet inteeltmatig naar zichzelf kijken”
Marco Derksen heeft voor ons een presentatie gemaakt hoe bv een applicatie als Twitter hierin kan bijdragen: “Twitter als virtueel reisagent”
In de reisbranche gebeurd al jaren weinig tot niets en kan ik de verschillen niet ontdekken tussen een sunweb, arkefly, Dreizen of Elmarreizen (moet kritisch blijven). Tja misschien het verschil in look and feel, maar die is vaak ook niet om over naar huis te schrijven. Laat ik maar niets zeggen over de nieuwsbrieven, want dat gaat al helemaal nergens over. Zelfde layout, aanbiedingen alleen een ander kleurtje. Veel van Internet Marketing en Web 2.0 zien we nog niet terug in de reisbranche. Zo ontstond er op reisrevue.nl een week geleden een discussie over wie het beste loyaliteitprogramma heeft. Grote namen uit de reiswereld kwamen met bonuszegels en klantenkaarten om mee te sparen… Nog niet echt meegegroeid met de tijd. Grote reisconcerns hebben de afgelopen jaren onvoldoende zicht op de veranderende markt gehad en waren vooral bezig met de winst aan het einde van het lopende boekjaar.
Met de opkomst van ReisVrij.nl en Ilse en daarmee de intrede van Dynamic Packaging zien we wel de eerste veranderingen. We introduceren hiermee User Generated Travel en halen de touroperators er voor het eerst in de geschiedenis volledig tussen uit. Ik wil graag nog een stap verder gaan: Social Travel. (Let niet teveel op de termen die ik erin gooi ;-)).
Hoe werkt dit dan? De consument zet ’s morgens een zoekvraag uit, gedurende dag kan hij reageren op suggesties en informatie mobiel opvragen of laten versturen naar zijn mailbox en doet zo ideeën op voor een vakantie. ’s Avonds heeft hij antwoord op wat er beschikbaar is en hoeft hij alleen nog maar akkoord te geven om de boeking af te ronden. Vervolgens bekijkt hij op zijn persoonlijke pagina de tips, foto’s, beoordelingen en video’s die andere gebruikers hem toestuurde. Alle informatie puur vanuit interesse en behulpzaamheid. Slimme software die de reisagent in zijn huidige vorm overbodig zal maken. De reisagent zijn de ervaren reizigers die tips geven en ook tijdens je reis in contact blijven als je dit wilt (zie presentatie van Marco).
De reisbranche staat aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen. Agenten en touroperators zullen dus op tijd hun businessmodel moeten veranderen.
Wat betreft het idee dat is ontstaan op Twitter, daar gaan we zeker in de nabije toekomst gezamenlijk wat mee doen. Eerst nog even op vakantie en dan in september pakken we dit concept verder op. Mocht je het concept een keer willen bespreken, laat het ons dan even weten. Suggesties en aanvullingen zijn uiteraard welkom!
Marco, Bas, Carolien bedankt voor de inspirerende gesprekken van gisteren. Twitter is echt een uniek medium om dit soort zaken open met elkaar te delen.
Verder lezen over Software
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundMobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Technology14.10.2024
TomTom werkt aan de slimste kaart ter wereld
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Verder lezen over Weblog
Online24.10.2024
Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur
Online30.09.2024
WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020