16.08.2007
Online

Reizen 2.0 en het social web: deel je kennis

By: Gino Goossens

BlogOnline
1187208067web20.jpg
1187208067web20.jpg

Gisteren op Twitter ontstond er een inspirerende brainstorm over “Twitter als virtueel reisagent”. Samen met Marco Derksen van marketingfacts, Bas van den Beld van NetTraject, Caroline Korsten blogster voor marketingfacts hebben we verschillende opties doorgenomen hoe dit eruit kan komen zien. Zelf zie ik veel toekomst in integratie en shared revenue.

Ronnie Rokebrand, directeur van ElmarReizen.nl omschrijft het heel concreet “Reisbranche moet niet inteeltmatig naar zichzelf kijken”

Marco Derksen heeft voor ons een presentatie gemaakt hoe bv een applicatie als Twitter hierin kan bijdragen: “Twitter als virtueel reisagent”

In de reisbranche gebeurd al jaren weinig tot niets en kan ik de verschillen niet ontdekken tussen een sunweb, arkefly, Dreizen of Elmarreizen (moet kritisch blijven). Tja misschien het verschil in look and feel, maar die is vaak ook niet om over naar huis te schrijven. Laat ik maar niets zeggen over de nieuwsbrieven, want dat gaat al helemaal nergens over. Zelfde layout, aanbiedingen alleen een ander kleurtje. Veel van Internet Marketing en Web 2.0 zien we nog niet terug in de reisbranche. Zo ontstond er op reisrevue.nl een week geleden een discussie over wie het beste loyaliteitprogramma heeft. Grote namen uit de reiswereld kwamen met bonuszegels en klantenkaarten om mee te sparen… Nog niet echt meegegroeid met de tijd. Grote reisconcerns hebben de afgelopen jaren onvoldoende zicht op de veranderende markt gehad en waren vooral bezig met de winst aan het einde van het lopende boekjaar.

Met de opkomst van ReisVrij.nl en Ilse en daarmee de intrede van Dynamic Packaging zien we wel de eerste veranderingen. We introduceren hiermee User Generated Travel en halen de touroperators er voor het eerst in de geschiedenis volledig tussen uit. Ik wil graag nog een stap verder gaan: Social Travel. (Let niet teveel op de termen die ik erin gooi ;-)).

Hoe werkt dit dan? De consument zet ’s morgens een zoekvraag uit, gedurende dag kan hij reageren op suggesties en informatie mobiel opvragen of laten versturen naar zijn mailbox en doet zo ideeën op voor een vakantie. ’s Avonds heeft hij antwoord op wat er beschikbaar is en hoeft hij alleen nog maar akkoord te geven om de boeking af te ronden. Vervolgens bekijkt hij op zijn persoonlijke pagina de tips, foto’s, beoordelingen en video’s die andere gebruikers hem toestuurde. Alle informatie puur vanuit interesse en behulpzaamheid. Slimme software die de reisagent in zijn huidige vorm overbodig zal maken. De reisagent zijn de ervaren reizigers die tips geven en ook tijdens je reis in contact blijven als je dit wilt (zie presentatie van Marco).

De reisbranche staat aan de vooravond van nieuwe ontwikkelingen. Agenten en touroperators zullen dus op tijd hun businessmodel moeten veranderen.

Wat betreft het idee dat is ontstaan op Twitter, daar gaan we zeker in de nabije toekomst gezamenlijk wat mee doen. Eerst nog even op vakantie en dan in september pakken we dit concept verder op. Mocht je het concept een keer willen bespreken, laat het ons dan even weten. Suggesties en aanvullingen zijn uiteraard welkom!

Marco, Bas, Carolien bedankt voor de inspirerende gesprekken van gisteren. Twitter is echt een uniek medium om dit soort zaken open met elkaar te delen.

Share this post