Nieuws07.04.2020

Zo heeft KLM op dit moment de vloot op Schiphol geparkeerd


Nu het vliegverkeer over de hele wereld nagenoeg stil ligt, staat ook het grootste deel van de KLM-vloot aan de grond. Met als resultaat dat het nu super druk is op Schiphol. Niet met passagiers uiteraard, maar met vliegtuigen. En dat blijkt nog een hele puzzel te zijn, om al die vliegtuigen een goede parkeerplek te geven.

De grootste vliegtuigen die KLM heeft, zoals de Airbus A330 en Boeing 777-200 staan geparkeerd. En ook de meeste kleinere toestellen zoals de Boeing 737 staan stil. De vluchten die nog wel uitgevoerd worden, worden meestal gedaan met de Boeing 777-300.

Parkeren op de startbaan

Omdat het normaal gesproken natuurlijk niet voorkomt dat zoveel toestellen aan de grond staan, kun je je voorstellen dat er een parkeerprobleem ontstaat. Meer dan 200 vliegtuigen staan nu te wachten op Schiphol tot ze weer de lucht in mogen. Dat parkeerprobleem is opgelost door de Aalsmeerbaan – die tijdelijk niet in gebruik is – als parkeerterrein te laten fungeren.

Een puzzel

Dat parkeren blijkt nog een hele puzzel. Want niet ieder vliegtuig kan op iedere plaats staan. Zo moet er altijd een bepaalde ruimte tussen de vliegtuigen in zitten, ze mogen elkaar niet blokkeren en moeten weggesleept kunnen worden voor eventueel onderhoud. Maar tegelijkertijd moeten ze dus zo efficiënt mogelijk geplaatst worden om niet al te veel ruimte in te nemen. Het was dus echt puzzelen voor KLM.

Vliegtuigen kun je echter niet zomaar parkeren en weer opstarten als je ze – misschien wel over een paar maanden – nodig hebt. En dus moeten ze in conditie worden gehouden. Je weet maar nooit wat het Nederlandse klimaat nog voor ze in petto heeft. Er vinden daarom regelmatig inspecties plaats of alles nog in orde is.

Dit moet er gebeuren

Nadat de cabine is schoongemaakt worden alle dingen die open kunnen goed afgesloten. De batterij gaat eruit en kwetsbare onderdelen worden verwijderd om corrosie te voorkomen. En de tank moet helemaal vol zijn, zodat het toestel bij hevige wind gewoon op z’n plaats blijft staan. De motoren zullen regelmatig gestart moeten worden, de cabine moet kunnen luchten en sommige vliegtuigen moeten verplaatst worden omdat de banden anders vervormd raken.

Zodra de tijd rijp is gaat de vloot van KLM weer de lucht in, maar uiteraard vinden er dan eerst uitgebreide tests plaats. Voor vliegtuigspotters is dit een unieke kans om bijna de complete vloot aan de grond te zien, maar laten we hopen dat deze toestellen snel weer zijn daar waar ze horen. In de lucht.

© DePolitieHeli

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over KLM

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Straks kan Flying Blue Miles sparen ook bij Uber, want het ride-bedrijf gaat een samenwerking aan met Air France-KLM.

Automotive16.07.2024

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

De KLM-stewardess op de hak, het is een klassiek gezicht, maar ook heel ouderwets. Daar komt nu een einde aan: sneakers zijn toegestaan.

Nieuws26.04.2024

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

Ga jij binnenkort op vakantie naar het prachtige eiland Aruba? Lees dan gauw verder. Het eiland in het Caribische gebied is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. En dat is natuurlijk niet voor niets. Het ei...

Lifestyle23.10.2023

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

De luchtvaart, als we over een jaar of 20 ook nog naar onze vakantiebestemming willen vliegen, moet een duurzaamheidsslag maken. Elektrisch vliegen, voor lange vluchten met veel passagiers, is duidelijk nog toekomstmuzie...

Technology13.10.2023

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30