Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Nu het vliegverkeer over de hele wereld nagenoeg stil ligt, staat ook het grootste deel van de KLM-vloot aan de grond. Met als resultaat dat het nu super druk is op Schiphol. Niet met passagiers uiteraard, maar met vliegtuigen. En dat blijkt nog een hele puzzel te zijn, om al die vliegtuigen een goede parkeerplek te geven.
De grootste vliegtuigen die KLM heeft, zoals de Airbus A330 en Boeing 777-200 staan geparkeerd. En ook de meeste kleinere toestellen zoals de Boeing 737 staan stil. De vluchten die nog wel uitgevoerd worden, worden meestal gedaan met de Boeing 777-300.
Parkeren op de startbaan
Omdat het normaal gesproken natuurlijk niet voorkomt dat zoveel toestellen aan de grond staan, kun je je voorstellen dat er een parkeerprobleem ontstaat. Meer dan 200 vliegtuigen staan nu te wachten op Schiphol tot ze weer de lucht in mogen. Dat parkeerprobleem is opgelost door de Aalsmeerbaan – die tijdelijk niet in gebruik is – als parkeerterrein te laten fungeren.
Een puzzel
Dat parkeren blijkt nog een hele puzzel. Want niet ieder vliegtuig kan op iedere plaats staan. Zo moet er altijd een bepaalde ruimte tussen de vliegtuigen in zitten, ze mogen elkaar niet blokkeren en moeten weggesleept kunnen worden voor eventueel onderhoud. Maar tegelijkertijd moeten ze dus zo efficiënt mogelijk geplaatst worden om niet al te veel ruimte in te nemen. Het was dus echt puzzelen voor KLM.
Vliegtuigen kun je echter niet zomaar parkeren en weer opstarten als je ze – misschien wel over een paar maanden – nodig hebt. En dus moeten ze in conditie worden gehouden. Je weet maar nooit wat het Nederlandse klimaat nog voor ze in petto heeft. Er vinden daarom regelmatig inspecties plaats of alles nog in orde is.
Dit moet er gebeuren
Nadat de cabine is schoongemaakt worden alle dingen die open kunnen goed afgesloten. De batterij gaat eruit en kwetsbare onderdelen worden verwijderd om corrosie te voorkomen. En de tank moet helemaal vol zijn, zodat het toestel bij hevige wind gewoon op z’n plaats blijft staan. De motoren zullen regelmatig gestart moeten worden, de cabine moet kunnen luchten en sommige vliegtuigen moeten verplaatst worden omdat de banden anders vervormd raken.
Zodra de tijd rijp is gaat de vloot van KLM weer de lucht in, maar uiteraard vinden er dan eerst uitgebreide tests plaats. Voor vliegtuigspotters is dit een unieke kans om bijna de complete vloot aan de grond te zien, maar laten we hopen dat deze toestellen snel weer zijn daar waar ze horen. In de lucht.
© DePolitieHeli
Verder lezen over KLM
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Automotive16.07.2024
Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber
Nieuws26.04.2024
Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Lifestyle23.10.2023
4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!
Technology13.10.2023