Nieuws09.08.2014

YouTube sterren populairder dan celebs


Dat doorsnee mensen via YouTube wereldberoemd kunnen worden is iets van de laatste jaren. Voorbeelden zijn Michelle Phan die met haar make-up tutorials nu meer dan 6 miljoen abonnees heeft. Daarnaast is de Zweed Felix Kjellberg wereldberoemd geworden met zijn YouTube account PewDiePie. Uit recent onderzoek is naar voren gekomen dat tieners in de Verenigde Staten meer hebben met deze YouTube sterren dan met echte celebrity’s.

Uit een onderzoek van Variety blijkt dat de vijf meest invloedrijke figuren onder Amerikaanse jongeren tussen de 13-18 jaar allemaal YouTube sterren zijn. Verder in de lijst zijn Jennifer Lawrence en Seth Rogen te vinden. Smosh, een online comedy team hadden een score van 93 en nemen hiermee de eerste plaats in. 

Een ander komisch duo bekend onder de naam Fine Bros eindigde op de tweede plaats ondanks dat dit duo in de mainstream media nauwelijks bekend is. Op de derde plaats is de bekende Zweed Felix Kjellberg geëindigd die meer dan 29 miljoen abonnees heeft op YouTube. De hoogste non-YouTuber is Paul Walker die vorig jaar omkwam bij een auto ongeluk. 

Survey
Survey

Verder is uit het onderzoek gebleken dat YouTube sterren meer van invloed zijn op de aankopen die iemand doet. Amerikaanse tieners vinden YouTubers meer betrokken dan mainstream sterren. Deze laatste groep werd overigens wel als slimmer en betrouwbaarder beoordeeld. Als het aankomt op seks appeal gaan de twee groepen vrijwel gelijk op.

Tieners waarderen vooral de echtheid van YouTube sterren.

[Afbeelding © Fotolia]

...

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie