Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Traditioneel wordt aan het eind van elk jaar door de Dikke van Dale het woord van het jaar gekozen. Dat wil zeggen, wij kunnen daar allemaal een woordje bij meespreken door aan de verkiezing mee te doen en onze stem uit te brengen. Dit jaar hebben meer dan 15.000 mensen aan die verkiezing meegedaan. Vandaag heeft de Dikke van Dale de van het woord van het jaar in Nederland en België bekend gemaakt.
Graaiflatie volgt klimaatklever op
Na drie jaar waarin de coronapandemie en het klimaat het woord van het jaar inspireerden, met anderhalvemetersamenleving, prikspijt en klimaatklever heeft het woord van 2023 zijn inspiratie gehaald uit de gevolgen van de inflatie. En dan met name het feit dat bedrijven die inflatie gebruiken als excuus om de prijzen nog wat verder op te schroeven dan nodig zou zijn. Daar is dit jaar een word voor bedacht: graaiflatie. Met bijna twee derde van de stemmen is graaiflatie het woord van het jaar geworden. Een samenvoeging van graaien en inflatie.
De definitie die de Dikke van Dale aan graaiflatie heeft gekoppeld is: (de) inflatie die wordt aangewakkerd door ondernemingen die de kostenstijging van grondstoffen, productiemiddelen en arbeid volledig of bovenmatig doorberekenen aan de consument om hun winst op peil te houden of te verhogen.
Vreugdebier en nepobaby in de top 3
Op de tweede plek eindigde vreugdebier. Dat is het bier dat supporters, met name bin voetbalwedstrijden, vanaf de tribune naar het veld gooien wanneer er een doelpunt gescoord wordt. Helaas zorgt dit ‘vreugdebier’ in Nederland inmiddels ook voor de nodige (tijdelijk) gestaakte wedstrijden omdat de KNVB een zero-tolerance beleid heeft ingevoerd voor het werpen van objecten op een voetbalveld.
De derde plaats in de verkiezing voor het woord van het jaar is voor nepobaby. Dat slaat op bekende personen die hun bekendheid vooral te danken hebben aan hun beroemde en/of bekende ouders. Denk aan Dre Hazes, de Meiland kids en dergelijke.
Belgische top 3 nagenoeg hetzelfde
Net als in Nederland is graaiflatie ook in Vlaams België met overmacht gekozen tot het woord van het jaar. Op de tweede plek is bij onze zuiderburen nepobaby geëindigd. Waar wij in Nederland vreugdebier kozen, hebben de Belgische stemmers het woord pyjamatoerist gekozen als nummer drie. Een pyjamatoerist is een toerist die zijn pyjama meebrengt en dus beslist om te overnachten op een locatie. Geen eendagsvlieg, maar een plakker.
Verder lezen over Communicatie
Online30.10.2024
Een nieuw tijdperk voor Narrowcasting: bereik iedereen, overal
Lifestyle23.12.2023
Veiligheidskunde opleiding? Bekijk hier de tips!
Online17.07.2023
World Emoji Day: zo gebruik je emoji op de werkvloer
DC Business21.10.2022
Zo zorg jij voor een tevreden en ijzersterk team op de werkvloer!
Mobile10.06.2022
Een walkie-talkie-functie voor iPhone: dit is het nut ervan
Metaverse23.02.2022
Kun je straks in het Metaverse een praatje maken met een Peruaan?
Mobile17.02.2022
Agentschap Telecom legt nu ook WhatsApp en Skype onder de loep
Online17.01.2022