De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Jaarlijks wordt door voedselwaakhond Foodwatch een verkiezing gehouden voor het meest misleidende product van het jaar. Coca-Cola is uit de bus gekomen als ‘winnaar’ van het Gouden Windei. Op hun smartwater werd door het publiek het meest gestemd.
Smartwater is heel duur water in een plastic flesje
Bij het zelfbenoemde ‘crisp water’, ‘inspired by clouds’ heeft de marketingmachine van Coca-Cola goed haar best gedaan. Het is vooral een manier om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen. “Per slok tot vijf keer duurder dan ander mineraalwater in de supermarkt. Als je het vergelijkt met kraanwater is het pakweg duizend keer duurder en even gezond”, volgens Foodwatch.
Andere genomineerden: Venco en Aldi op nummer 2 en 3
In totaal stemden 12 duizend mensen op een van de acht genomineerden. Op de tweede plaats eindigde dit jaar Venco honingdrop, derde werd Aldi Cullinella olijf. In de lijst met genomineerden stonden vooral producten waarvan de naam misleidend is ten opzichte van de inhoud. Aldi liet al weten het product aan te gaan passen naar aanleiding van de nominatie. In totaal gaan vijf van de acht kandidaten hiermee aan de slag.
Eerdere winnaars van het ‘Gouden Windei’
Vorig jaar werd het Goudeerlijk boerenmaisbrood van Jumbo de winnaar van de verkiezing. In 2016 was het Healthy People die er met de ‘prijs’ vandoor ging. Hun drankje met blauwe bosbes en framboos bleek helemaal niet zoveel fruit te bevatten.
Foodwatch ziet dat de verkiezing vooral een preventief effect heeft. Bedrijven willen immers liever niet genomineerd worden voor de bedenkelijke prijs. Daardoor kijken zij kritischer naar misleiding rondom hun producten.