Het was al langer bekend dat de formule van winkelketen Hudson’s Bay in Nederland niet echt aan wil slaan. Er wordt veel te weinig omgezet en het nieuws van vandaag komt dan ook niet echt als een verrassing. De warenhuisketen uit Canada verkoopt de Duitse activiteiten aan Oostenrijkse branchegenoot Signa. In Nederland blijft het vooralsnog actief, maar waarschijnlijk wel in een slankere vorm.
Toen het bedrijf startte in ons land, in 2017, opende het door heel Nederland behoorlijke grote winkels. Opvallend vaak vestigde het zich in oude panden van V&D. Meteen vanaf de start kampte het warenhuis met tegenvallende resultaten. Het concept lijkt, ondanks de prachtige winkels, toch niet echt aan te slaan in Nederland.
Een groep aandeelhouders heeft bovendien een bod gedaan om het bedrijf van de aandelenbeurs te halen. Die groep wordt geleid door Richard Baker, voorzitter van Hudson’s Bay. In een verklaring zegt Baker dat Hudson’s Bay voor noemenswaardige uitdagingen staat en het veel risico’s loopt en onzekerheden heeft. Het zou daarom beter passen om niet meer beursgenoteerd te zijn. Om dit voor elkaar te krijgen is een speciaal comité opgezet.
Vandaag maakte het bedrijf ook bekend dat het zijn Europese bezittingen verkoopt voor 1,5 miljard Canadese dollar, wat neerkomt op ongeveer 1 miljoen euro. Het warenhuis gaat zich focussen op de Noord-Amerikaanse markt. Nu het Oostenrijkse Sigma eigenaar is van de Nederlandse vestigingen, is het de vraag wat er met de winkels in ons land gaat gebeuren. In ieder geval zullen er kostenbesparende maatregelen worden genomen, waaronder de sluiting van meerdere winkels.
Voorlopig zien we dat de huidige winkels nog open zijn, acties lopen en nieuwe producten via social media worden aangekondigd. In totaal zijn in ons land 15 winkels en in maart van dit jaar werd er nog een nieuwe vestiging geopend in winkelcentrum Hoog Catherijne in Utrecht.