GIFjes, we houden er enorm van. De bewegende plaatjes zijn nog niet op het niveau van emoji qua populariteit, maar het begint er wel heen te gaan. Niemand merkt dat meer dan Giphy, de dienst die het mogelijk en makkelijk maakt om GIFjes toe te voegen, heeft in haar eerste State of the GIF wat cijfers bekend gemaakt en die liegen er dus niet om. Niet alleen helpt de dienst meer dan 100 miljoen mensen per dag om een GIFje te plaatsen, die doen dat met zulk enthousiasme dat er in totaal een miljard GIFs per dag worden getoond. Een miljard!
Het is waanzin. Aan de andere kant: het bedrijf heeft het wel heel gemakkelijk gemaakt om aan welk bericht dan ook GIFs toe te voegen, zo goed als onafhankelijk van met welke dienst je het bericht verstuurt. Ze zeggen zelf ook dat ze instrumentaal zijn geweest in de opkomst van de GIF als reactie: “We hebben de eerste GIF search engine en API gebouwd, we hebben GIFS naar social media gebracht en daarna naar messaging. We hebben de beste tools gebouwd om zelf GIFs te maken. Dat zorgt samen voor de grootste community ter wereld als het gaat om het delen van GIFs.”
Ze hebben het verdiend, deze mijlpaal. Al was het maar omdat het bedrijf echt haar best doet om bij te blijven. Sterker nog: ze proberen de trends ook steeds vooruit te blijven. Er zijn samenwerkingen met grote entertainment-partners zoals Saturday Night Live of The Late Show en duizenden anderen om te zorgen dat als er een GIF-waardig moment in een show zit, die ook meteen beschikbaar is. Maar soms zit het mooie van een GIF ‘m in hoe compleet random ‘ie is. Dus bedankt, Giphy, voor dit stukje postmoderne kunst:
[Afbeeldingen © GIPHY]