Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een quote, in dit geval de onthutsende teksten van Intertoys-CEO Roland Armbruster, heb gebruikt als titel voor een blog. Armbruster deed onlangs deze uitspraak in een interview met de NOS.
Droom ik?
Uit ongeloof lees je de tekst nog eens, knijp je in je arm ‘droom ik?’, en je leest hem nogmaals. Het staat er echt: “We hadden niet verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”. Als deze zin 10 jaar geleden was uitgesproken, dan had je enigszins nog wat begrip kunnen hebben. Maar waarschijnlijk heeft Meneer Armbruster nog wat old-school marketeers in dienst. En is hij nog niet echt op de hoogte van hoe de markt zich heeft ontwikkeld of om welke andere reden dan ook.
Vandaag is het 2019, Bol.com, Coolblue, Amazon, Alibaba, hello new world en zo kunnen we nog wel even door gaan. Je vraagt je af of dit hem echt is ontgaan. Dan zijn er ook de berichten van warenhuizen en winkelketens die het loodje hebben gelegd. Van V&D tot aan Blokker, hoewel je bij die laatste geld toe krijgt als je nog interesse hebt. En zou die ongelukkige meneer Roland Armbruster nog de reden weten, waarom Bart Smit exit was en zijn bedrijf dacht na de overname dat de markt niet zou gaan veranderen. Blijkbaar wel.
Het ongeloof blijft duren
Het ongeloof blijft duren. CEO’s van grote bedrijven, directies en marketing managers die geloven in oude wetten. Ze verdienen het niet meer om in de leiding van een bedrijf te zitten als ze de wereld in 2019 niet begrijpen.
Blockchain komt er aan, winkels zonder kassa’s, robots die de vakken vullen, autonome last-mile voertuigen die dankzij 5G de boodschappen bij je op de stoep afleveren. In die tijd is er geen plaats meer voor de Armbrusters van deze wereld. Dat was gisteren al niet en daarom is Intertoys failliet. Wat rest, is schaamte voor al die mensen die de afgelopen jaren nog hun best hebben gedaan in al die winkels. Morgen staan ze op straat, omdat “We niet hadden verwacht dat de markt zo snel van de winkels naar online zou verschuiven”. My God.
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023