Nieuws30.11.2019

Vooral jongeren hebben interesse in Black Friday en Cyber Monday


Heb je gisteren, net als veel andere Nederlanders, je slag geslagen en mooie deals gescoord? De aanbiedingen vlogen je deze week om de oren en dat gaat nog wel een paar dagen door. Onder Nederlandse jongeren wint Black Friday en Cyber Monday aan populariteit, zo blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau PwC. Maar liefst 80% van de consumenten tussen de 18 en 34 jaar houdt deals nauwlettend in de gaten.

“Als consumenten veel gebruikmaken van sociale media en zogenoemde ‘deals-websites’, zien we de populariteit van Black Friday en Cyber Monday sterk toenemen. Dat verklaart de bekendheid onder de jongere doelgroep”, aldus Milo Hartendorf, retailexpert van PwC.

Hoeveel geven we uit tijdens Black Friday?

Uit het onderzoek van PwC blijkt dat consumenten aangeven dat zij van plan zijn om € 230 uit te geven aan Black Friday-aankopen. Dat doen zij dan vooral om te profiteren van de verlaagde prijzen zo vlak voor Sinterklaas en Kerst. In totaal geven we dan 14% meer uit dan vorig jaar aan deals rondom Black Friday. Vooral huishoudens met een jaarinkomen tot 60.000 euro zijn van plan hun slag te slaan.

Niet verwonderlijk is dat vooral kleding en elektronica populair zijn tijdens Black Friday. Vrouwen kopen bij voorkeur kleding en mannen hebben het meeste interesse in consumentenelektronica.

We kopen aanbiedingen het liefst online

61% van de consumenten shopt de Black Friday deals het liefst online. En ook in andere onderzochte landen worden de meeste aanbiedingen online aangeschaft. PwC meldt dat dit ook samen kan hangen met de lagere winkeldichtheid in andere landen. In Nederland zit je natuurlijk nooit ver van een winkelgebied af, maar in landen zoals Duitsland en Frankrijk is een uitgebreid aanbod aan winkels vaker verder weg. Internetgigant Amazon heeft in veel Europese landen stevig voet aan de grond.

Consumenten die toch graag in de winkel aankopen doen, hebben een grote kans om in drukke winkels terecht te komen.

Oorsprong Black Friday

Wist je trouwens dat Black Friday is ontstaan uit een noodzaak om winkels weer zwarte, in plaats van rode, cijfers te laten draaien? De eerste keer dat de term Black Friday werd gebruikt was tijdens een financiële crisis. 2 grote Wallstreet-financiers (Jay Gould & Jim Fisk) werkten samen om zoveel mogelijk goud op te kopen in de hoop dat de prijs zou stijgen en ze dat met veel winst terug konden kopen. Op een zwarte vrijdag in september 1869 kwam de samenzwering uit en een faillissement volgde.

Die koopgekte zal alle (online) shops de afgelopen en komende dagen zeker goed doen. Overigens vertelde de directeur van bol.com, Huub Vermeulen, eerder deze week in een interview met Trouw, dat hij van mening is dat Black Friday naar voren geplaatst moet worden. Het valt volgens hem te dicht op de viering van Sinterklaas.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar