Nieuws18.01.2024

Volgende Duitse Autobahn Brücke gaat tegen de vlakte


Een van de meer 4.000 bruggen en viaducten die sneller aftakelen dan verwacht

Het is in Duitsland al een paar jaar groot nieuws. De trots van het land, de Autobahn, brokkelt langzaam maar zeker af. In 2022 werd bekend dat meer dan 350 bruggen en viaducten er slecht aan toe zijn. Sommigen zouden zelfs al bijna op instorten staan. In totaal moeten voor 2030 ongeveer 4.000 bruggen en viaducten vervangen worden. Bijzonder is vooral dat sommige van die bouwwerken formeel nog lang niet aan vervanging toe zouden moeten zijn. Bij onze oosterburen loopt inmiddels een groot onderzoek naar de oorzaak van het snellere verval van de bruggen en viaducten. In mei van 2023 waren wij te gast bij de sloop van een van de belangrijke bruggen van de Sauerland Autobahn (A45). Dat was een indrukwekkend schouwspel.

Brug bij Aken gaat tegen de grond

Eind deze maand, op 30 januari, gaat er weer een brug tegen de vlakte. Dit keer op de A544, vlak over de grens bij Heerlen. Het is de Haarbachtal Brücke bij Aken, een brug van 157 meter die zo’n 20 meter boven het dal bij Würselen uit toornt. Deze week werd de brug voor al het verkeer al afgesloten, maar al langer mocht er al geen vrachtverkeer meer overheen en het aantal rijbanen was teruggebracht naar één en het verkeer mocht nog maar in één richting over de brug rijden. En nu is het betonrot waar de brug last van heeft dus zo erg geworden dat hij, eerder dan gehoopt, tegen de grond moet. Dit betekent ook dat de A544, een stadsautoweg tussen het autobahn knooppunt achter Aken en het centrum van de Duitse stad, twee jaar dicht gaat. In die tijd wordt een nieuwe brug gebouwd.

Het zal voor Aken en omstreken, waar ook veel Nederlanders regelmatig naar toe gaan, een volgende periode van meer files en vertragingen worden. Een geluk bij een ongeluk is dat het nieuwe autosnelweg knooppunt achter Aken (richting Keulen, Düsseldorf en Luik) inmiddels wel klaar is. Daar is meer dan 10 jaar aan gebouwd. Veel langer dan gepland, wat in die jaren voor veel extra files zorgde.

Te lang niet geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing

De abominabele staat van veel Duitse Autobahnen, bruggen en viaducten is zoals gezegd al jaren een doorn in het oog van de Duitsers, lokale politici en bedrijven. Wie wel eens door Duitsland rijdt zal zich de vele Baustellen op de snelwegen ongetwijfeld kunnen herinneren. En dat blijft nog een aantal jaren zo. Het Duitse snelwegnet kampt met een enorme achterstand qua onderhoud. Daarom zullen we de komende jaren nog veel meer Baustellen gaan zien. Kortom, ga je de komende jaren naar Duitsland met de auto, bereid je dan voor op nog meer en grotere Baustellen, afgesloten bruggen, omleidingen en, ook niet te vergeten, de flitskasten. Die flitsen in Duitsland van voren, dus als je hem ziet, ben je waarschijnlijk al te laat. De snelheidslimiet bij wegwerkzaamheden ligt meestal op 80 km/h daar, maar je ziet ook steeds vaker 60 km/h verschijnen

Volgens veel bedrijven, inwoners en lokale politici is dat vooral de schuld van de regeringen onder Frau Merkel. Die hebben tussen 2005 en 2021 vele jaren verzuimd geld vrij te maken voor onderhoud en vernieuwing van belangrijke verkeersaders zoals de A1 van Keulen naar Dortmund. Een deel van die snelweg is door de slechte staat van sommige bruggen (over de Rijn onder andere) al jaren afgesloten voor zwaar verkeer. Uiteindelijk zullen ook die bruggen vervangen moeten worden, wat betekent dat die snelwegen ook lange tijd helemaal dicht zullen gaan. Iets om rekening mee te houden als je de komende vijftien jaar (en misschien nog wel langer) met de auto door Duitsland rijdt op weg naar je vakantiebestemming.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Auto

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete

Al is het natuurlijk nog steeds het goedkoopst om gewoon geen boetes te rijden natuurlijk.

Automotive11.10.2024

Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika

Kei-cars zijn ontzettend schattig, maar je ziet ze weinig. Steeds minder zelfs, want ze worden op meer plekken in de wereld geband.

Automotive16.08.2024

Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika