Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Vliegen in Economy Class wordt steeds minder prettig; de beenruimte wordt krapper en krapper. Bij prijsvechters is de beenruimte 25 procent ingekrompen om nog meer stoelen in de cabine te kunnen plaatsen. Maar niet alleen de beenruimte slinkt, ook de stoelen zelf worden kleiner, met een zitvlak van soms slechts 43 centimeter. Dat moet stoppen en er moeten officiële grenzen gesteld worden, omdat het gevaarlijk wordt voor sommige passagiers. Want prijzen voor vliegtickets dalen niet evenredig met het comfort; tickets blijven gelijk in prijs en worden duurder, terwijl je aan comfort moet inleveren.
TU Delft heeft alvast voorspeld dat 15 procent van de reizigers straks niet meer in een vliegtuigstoel passen, omdat de stoelen kleiner worden en de mensen dikker worden. Blijkbaar is al wetenschappelijk aangetoond dat heupen gemiddeld ook breder worden. Dat is te lezen in de Telegraaf. Toename van het aantal vliegtuigstoelen moet stoppen en er moet een internationale regelgeving komen die zitruimte en beenruimte in het vliegtuig bepaalt.
Te krappe beenruimte is al jaren een hot item onder iedereen die weleens vliegt en zeker de prijsvechters hebben het zwaar te verduren wanneer de plekken te klein zijn. Natuurlijk wil iedereen het liefst veel comfort en lekker z’n benen kunnen strekken, maar sommige mensen vergeten dan dat ze voor een paar tientjes naar bijvoorbeeld Zuid-Europa vliegen. Dan kun je simpelweg niet verlangen dat je ook nog eens een ruime zitplek met veel comfort hebt; je hebt immers voor de goedkoopste optie gekozen. Want soms is dat nog goedkoper dan wanneer je de trein van Maastricht naar Amsterdam zou nemen. Voor een dubbeltje op de eerste rang; zo werkt het nu eenmaal niet.
Neemt niet weg dat luchtvaartmaatschappijen maar ongestoord meer stoelen in een cabine mogen proppen en dus is het goed als daar regels voor komen, die vooral gebaseerd zijn op cijfers. Zoals het feit waarnaar in de Telegraaf wordt verwezen dat heupen gemiddeld breder worden. En wetenschappelijk onderbouwde info dat de veiligheid van passagiers in het gedrang komt wanneer er nóg een extra rij stoelen geplaatst wordt.
Wij Nederlanders hebben eerlijk gezegd ook een beetje extra pech in vliegtuigen, want we zijn het langste volk ter wereld. In een hoop Aziatische landen – zoals Indonesië – spelen dit soort problemen helemaal niet. Hoogste tijd dus dat modulaire vliegtuigen eraan komen!
Foto header: kasto – Fotolia.
Verder lezen over Reizen
Online26.11.2024
Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025
Technology22.11.2024
Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger
Nieuws22.08.2024
OV-chipkaart-opvolger komt later door onenigheid met bunq
Online31.07.2024
Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Cybercrime05.06.2024
Zo voorkom je dat je te maken krijgt met vakantiefraude
Lifestyle29.05.2024
Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis
Gadgets24.05.2024
Dronen op IJsland is niet zo makkelijk als je denkt
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024