De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Wat je met je telefoon doet is je eigen zaak en daar heeft niemand wat mee te maken. Een aantal verzekeraars zien dat echter een beetje anders, want die zien het aantal auto-ongelukken toenemen, het afgelopen jaar zelfs met 8 procent. Ze kunnen het niet helemaal hard maken, maar de geldende theorie is dat afleiding door smartphones een van de belangrijkste oorzaken is van de stijging. Als je tijdens het rijden een beetje om je heen kijkt (niet te veel, dat is gevaarlijk) lijkt dat geen verzonnen conclusie, want als je voor iedereen die je op een telefoon ziet pielen in de auto een euro kreeg reed je aan het einde van het jaar een Tesla.
Oneerlijk
Het is niet het enige probleem; ook gebrek aan handhaving door de overwerkte politie en de achterhaalde infrastructuur zijn debet aan de stijging, maar het steekt de verzekeraars dat mensen doodleuk zitten te appen achter het stuur, een ongeluk bouwen en dan de schade gewoon vergoed krijgen. Uiteindelijk zorgt het voor een hogere premie voor iedereen en gemor van alle klanten die moeten opdraaien voor het onverantwoorde gedrag van de auto-appers. Het is officieel strafbaar om afgeleid te rijden en dus kun je gewoon aansprakelijk gesteld worden als je met je telefoon bezig bent tijdens het rijden. Dat kan een dure grap worden: een woordvoerder van de verzekeraars stelt dat het dan om duizenden of zelfs tienduizenden euro’s gaat die verhaald kunnen worden op de onoplettende automobilist. Die realiseren zich dat helemaal niet, maar nu dus de discussie losbarst over het bekijken van telefoongegevens gaat dat snel veranderen.
Hoe ver is te ver?
De wet verbiedt trouwens op dit moment gewoon dat verzekeraars dit doen: de enige die dit mag is de politie, maar die onderzoeken eigenlijk alleen ongelukken waarbij iemand is overleden. De verzekeraars willen nu dus dat dit iets vaker gebeurt, en als dat niet kan willen ze het zelf ook wel doen, maar dan zal iemand wel de privacy-wet moeten veranderen. Transportverzekeraar TVM wil zelfs nog verder gaan en eye-trackers gaan installeren in cabines zodat zelfs gekeken kan worden of de ogen van de chauffeur wel genoeg op de weg gericht zijn. Dat zijn wel echt draconische oplossingen die heel veel weerstand opleveren, dus dat zal er zeker niet komen.
Het enige dat verzekeraars kunnen doen is de korting die weggebruikers krijgen op hun premie koppelen aan data die ze vrijwillig afgeven. Wil je in alle privacy kunnen appen op de weg? Dan moet je maar meer premie betalen. Hetzelfde kan gelden voor andere controlerende mogelijkheden, die zullen door verzekeraars afgedwongen moeten worden in ruil voor financieel voordeel van de verzekerden, dus je telefoon is safe. Voor nu.
[Afbeelding © Kaspars Grinvalds – Fotolia]
Verder lezen over Auto
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Verder lezen over Mobiele telefoon
Mobile19.02.2024
Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman
Gaming18.01.2024
Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Mobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantMobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Gaming22.03.2023
Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben
Mobile27.02.2023
Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus
Lifestyle21.02.2023