De ACM (Autoriteit Consument en Markt) presenteert ieder halfjaar de ’telecommonitor’. Vandaag kwam het nieuwste rapport online met de cijfers over de tweede helft van 2018. Hieruit blijkt onder andere dat we steeds meer mobiele data verbruiken in Nederland. Het verbruik is met 59% gestegen ten opzichte van 2017. In totaal verbruikten ‘we’ 537 miljard MB. De ACM heeft toegang tot de cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.
Steeds meer aanbieders hebben pakketten in hun aanbod. Vaak is dit een combinatie van een mobiel abonnement met televisie en/of vaste telefonie en internet. Aanbieders hiervan bieden consumenten allerlei extra’s om ze te verleiden deze bundels af te nemen. Het aantal mensen dat alleen vaste diensten afneemt, daalt. De omzetten van vaste diensten daalt ook al jaren. Steeds minder mensen hebben bijvoorbeeld nog een vaste telefoonverbinding in huis. Het aantal kabelaansluitingen en glasvezelaansluitingen blijft licht stijgen, koperaansluitingen worden steeds minder gebruikt.
We doen steeds meer onderweg en dat kost data. Het verbruik ervan is dan ook enorm toegenomen de laatste jaren en daar profiteren de aanbieders van. Wie een (nieuw) abonnement afsluit, geeft aan hoeveel data inbegrepen is bij het maandelijkse abonnement. Als dat op is, kopen veel consumenten een extra bundel met data. Zo kun je toch blijven internetten, appen en je social media checken. Ten opzichte van 2015 verbruiken we ongeveer 4,7 keer zoveel data.
KPN heeft nog steeds het grootste marktaandeel, zo zien we in onderstaande grafiek. Zij hebben meer aansluitingen dan de rest van de aanbieders. Op de tweede plaats staat VodafondZiggo, gevolgd door T-Mobile.