Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ik heb er zelf ook wel eens van gebruik gemaakt, al is dat wel al wat jaartjes geleden. Puur uit gemak en omdat ik een telefoonnummer van een bedrijf niet meer wist. Handig, maar ook toen was dat al best prijzig. Je betaalde soms meer dan een euro per minuut, ook als je al doorverbonden was naar het bedrijf dat je wilde bellen. Binnenkort komt daar een einde aan. Niet omdat de tarieven van de doorschakeldiensten omlaag gaan, maar omdat het doorschakelen via (dure) 0906-nummers verboden gaat worden. Dat geldt overigens ook voor doorschakelen via 0900- en 0909-nummers. Ook dat zijn vaak nummers met gepeperde beltarieven Dat verbod, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald, gaat al op 16 december in.
‘Verborgen’ belkosten
Onderzoek heeft de afgelopen jaren al regelmatig aangetoond dat veel gebruikers van die doorschakeldiensten vaak niet in de gaten hebben wat ze daarvoor moeten betalen. Dat wordt extra zuur wanneer een doorschakeldienst gebruikt om een 0800-nummer te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan de informatienummers van de Belastingdienst en de GGD. Die nummers zijn normaal gratis (geen belkosten) maar die vlieger gaat niet op als je doorgeschakeld wordt vanuit een (duur) 0900, 0906 of 0909-nummer.
Daarnaast bestaan er ook nog de zogenoemde abonnee-informatienummers. Die beginnen met 18xx. Ook de regels voor die doorschakeldiensten worden met ingang van 16 december aangescherpt. Ten eerste gaat ook voor de 18xx nummers gelden dat voor doorschakelen naar 0800-nummers geen kosten meer in rekening gebracht mogen worden.
Regels 18xx-doorschakeldiensten ook aangescherpt
Voor de overige doorschakelingen geldt straks dat klanten die deze diensten gebruiken, voorafgaand aan de dienstverlening (het doorschakelen) duidelijk te horen krijgen wat de kosten zijn die in rekening gebracht gaan worden.
Vervolgens moeten de gebruikers expliciet en ondubbelzinnig toestemming geven voor het tot stand brengen van de (betaalde) doorschakeling. Zo niet, dan moet de verbinding verbroken worden. Verder geldt vanaf 16 december ook en maximaal tarief van maximaal 10 euro voor het doorgeschakelde gesprek.
De ACM zal vanaf 16 december bij alle actieve 0906-nummers en alle 18xx-nummers controleren of zij voldoen aan de nieuwe regels. Bij overtredingen kan de ACM een boete of een last onder dwangsom opleggen, of de toekenning van een telefoonnummer intrekken. Wie klachten heeft over doorschakeldiensten of abonnee-informatiediensten kan dit melden via Consuwijzer.
Verder lezen over Bellen
Mobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Nieuws05.07.2023
Pakkans smartphone gebruik achter stuur gaat omhoog
Slimme flitspalen verschijnen vanaf 2024 langs de Nederlandse wegenMobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsOnline20.10.2022
Videobellen op WhatsApp makkelijker door linkjes
Mobile10.06.2022
Waarom de rode, typisch Engelse telefooncel nog niet verdwijnt
Mobile06.06.2022
Rustig bellen in peperdure telefooncellen bij Buitenlandse Zaken
Buitenlandse Zaken koopt 60 ‘telefooncellen’ van 127.000 euro per stuk!Mobile17.05.2022
Bellen of appen achter het stuur in België: Doei rijbewijs!
Rijbewijs wordt direct ingevorderd en komt pas acht dagen later terugMobile11.02.2022