Nieuws16.05.2023

Veel elektrische fietsen nog onverzekerd


We betaalden vorig jaar ruim een half miljard voor het verzekeren van e-bikes

Als je een auto, motor, brommer of scooter koopt, dan heb je geen keuze. Je zult die moeten verzekeren. Dat is een wettelijke plicht. Voor fietsen geldt dat niet, ook niet voor e-bikes. Hoewel Nederlanders van nature graag zo veel mogelijk verzekeren, rijden er nog altijd heel veel onverzekerde e-bikes rond. Dat is dus geen overtreding, maar wanneer een onverzekerde e-bike gejat wordt, dan zul je zelf dus diep in de buidel moeten tasten voor een nieuwe. Inmiddels is een op de twintig e-bike eigenaren ooit al eens het slachtoffer geweest van diefstal van hun elektrische fiets.

Hybride fietsen het meest verzekerd

Multiscope deed daar onderzoek naar en wat blijkt: maar liefst bijna twee derde (60%) van de eigenaren van een elektrische bakfiets heeft daar geen verzekering voor afgesloten. Bij elektrische vouwfietsen loopt dat zelfs richting de drie kwart (70%).

Eigenaren van een hybride e-bike blijken juist het tegenovergestelde te doen als het gaat om het verzekeren van hun elektrische vervoermiddel. Bijna drie kwart (73%) van alle hybride e-bikes heeft een verzekering. Omdat het aandeel elektrische bak- en vouwfietsen een stuk lager ligt, blijkt uit het onderzoek dat in Nederland in totaal zo’n 60 procent van alle elektrische fietsen verzekerd is.

Vijf procent van de e-bike eigenaren is al eens slachtoffer geworden van fietsendieven
Vijf procent van de e-bike eigenaren is al eens slachtoffer geworden van fietsendieven

E-bike verzekeren is best duur

Het lijkt misschien niet veel geld, maar gemiddeld kost het verzekeren van een e-bike kost gemiddeld 14 euro per maand. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met het diefstalrisico. Een fiets is doorgaans makkelijker te stelen dan een auto en het ‘afkopen’ van dat risico bepaalt grotendeels de hoogte van de verzekeringspremie. Daarnaast bepalen ook het soort fiets, en de aanschafwaarde, de hoogte van de premie. En of je de fiets alleen tegen diefstal of ook tegen schade wil verzekeren. Wil je een tijdelijke vervangende fiets bij pech, rechtsbijstand of een ongevallenverzekering? Dan loopt de premie verder op. Tot slot is, net als bij autoverzekeringen, ook de woonplaats van invloed op de premie. Woon je in een regio waar meer diefstallen plaatsvinden, dan zul je meer premie moeten betalen.

Kijk je echter op de websites van (online) verzekeraars, dan worden e-bike verzekeringen vaak al aangeboden voor een paar euro per maand. Net zoals bij veel andere verzekeringsproducten is het raadzaam de voorwaarden van de ‘voordelige’ verzekeringen goed door te lezen om onplezierige verrassingen te voorkomen als je e-bike gestolen wordt.

Volgens het onderzoek van Multiscope hebben we het afgelopen jaar in Nederland samen zo’n 550 miljoen euro uitgegeven aan verzekeringspremies voor onze e-bikes. Dat is een forse stijging vergeleken met het jaar daarvoor, toen dat bedrag nog op 313 miljoen euro uitkwam. De stijging van verzekeringspremies en groei van het aantal e-bikes zijn de voornaamste oorzaken voor die stijging.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over e-bike

Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?

Jij wil weten waar jij aan toe bent met Stella. Momenteel zijn alle winkels van het merk dicht. Wat nu? Er is hoop.

Gadgets18.11.2024

Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

Vapen is in Nederland mede door wet- en regelgeving niet zo populair, maar in andere landen wel. Deze creatieveling maakte er een e-bikebatterij van.

Technology05.11.2024

Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Er werd tijdens de coronaperiode extra veel gefietst. Nu blijkt dat de enorme vraag zodanig is teruggelopen, dat Stella het financieel niet meer rond kan krijgen.

Gadgets05.11.2024

E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Er wordt nu voor het eerst bijgehouden welke patiënten in het ziekenhuis komen na een fatbike-ongeluk en de inzichten zijn schokkend te noemen.

Nieuws30.10.2024

Fatbikes worden nog een probleem deze winter

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg

De laatste tijd zijn ongelukken met fatbikes veelvuldig in het nieuws, omdat ze worden opgevoerd, zo ook de V20Pro.

Gadgets16.07.2024

Fatbike V20Pro is illegaal op de Nederlandse weg