Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Als je een auto, motor, brommer of scooter koopt, dan heb je geen keuze. Je zult die moeten verzekeren. Dat is een wettelijke plicht. Voor fietsen geldt dat niet, ook niet voor e-bikes. Hoewel Nederlanders van nature graag zo veel mogelijk verzekeren, rijden er nog altijd heel veel onverzekerde e-bikes rond. Dat is dus geen overtreding, maar wanneer een onverzekerde e-bike gejat wordt, dan zul je zelf dus diep in de buidel moeten tasten voor een nieuwe. Inmiddels is een op de twintig e-bike eigenaren ooit al eens het slachtoffer geweest van diefstal van hun elektrische fiets.
Hybride fietsen het meest verzekerd
Multiscope deed daar onderzoek naar en wat blijkt: maar liefst bijna twee derde (60%) van de eigenaren van een elektrische bakfiets heeft daar geen verzekering voor afgesloten. Bij elektrische vouwfietsen loopt dat zelfs richting de drie kwart (70%).
Eigenaren van een hybride e-bike blijken juist het tegenovergestelde te doen als het gaat om het verzekeren van hun elektrische vervoermiddel. Bijna drie kwart (73%) van alle hybride e-bikes heeft een verzekering. Omdat het aandeel elektrische bak- en vouwfietsen een stuk lager ligt, blijkt uit het onderzoek dat in Nederland in totaal zo’n 60 procent van alle elektrische fietsen verzekerd is.
E-bike verzekeren is best duur
Het lijkt misschien niet veel geld, maar gemiddeld kost het verzekeren van een e-bike kost gemiddeld 14 euro per maand. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met het diefstalrisico. Een fiets is doorgaans makkelijker te stelen dan een auto en het ‘afkopen’ van dat risico bepaalt grotendeels de hoogte van de verzekeringspremie. Daarnaast bepalen ook het soort fiets, en de aanschafwaarde, de hoogte van de premie. En of je de fiets alleen tegen diefstal of ook tegen schade wil verzekeren. Wil je een tijdelijke vervangende fiets bij pech, rechtsbijstand of een ongevallenverzekering? Dan loopt de premie verder op. Tot slot is, net als bij autoverzekeringen, ook de woonplaats van invloed op de premie. Woon je in een regio waar meer diefstallen plaatsvinden, dan zul je meer premie moeten betalen.
Kijk je echter op de websites van (online) verzekeraars, dan worden e-bike verzekeringen vaak al aangeboden voor een paar euro per maand. Net zoals bij veel andere verzekeringsproducten is het raadzaam de voorwaarden van de ‘voordelige’ verzekeringen goed door te lezen om onplezierige verrassingen te voorkomen als je e-bike gestolen wordt.
Volgens het onderzoek van Multiscope hebben we het afgelopen jaar in Nederland samen zo’n 550 miljoen euro uitgegeven aan verzekeringspremies voor onze e-bikes. Dat is een forse stijging vergeleken met het jaar daarvoor, toen dat bedrag nog op 313 miljoen euro uitkwam. De stijging van verzekeringspremies en groei van het aantal e-bikes zijn de voornaamste oorzaken voor die stijging.
Verder lezen over e-bike
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Gadgets16.07.2024