Nieuws09.09.2016

Uniek tropisch weer in september heeft een keerzijde (voor de retail)


Tropisch weer = big issue

Als we de weersverwachtingen moeten geloven dan krijgen we begin volgende week weer een aantal tropische dagen. September zal dan ook, als de weerverwachting uit komen, meerdere keren de boeken in gaan. Temperaturen boven de 30 graden halverwege September kenden we namelijk tot op heden niet in Nederland. Overigens wordt het volgende week in Spanje en Portugal niet warmer dan 20 graden. Het is dus redelijk uniek te noemen.

Pepernoten anyone?

Dit mooie weer heeft ook een absolute keerzijde! Wie koopt er bijvoorbeeld pepernoten? Wanneer ik nu de Jumbo of Albert Heijn binnenloop staan de display’s met pepernoten en chocoladeletters er een beetje troosteloos bij. We zijn namelijk bezig met zwemmen, ijsjes eten, barbecuen en koele dranken maar echt nog niet met de typische herfstproducten. Niet alleen de omzet van Bolletje maar ook de omzet van typische herfst en winterproducten zal naar verwachting in de ‘oh zo belangrijke september maand’ desastreus zijn. Of ze dit in de winter nog kunnen rechttrekken is maar helemaal de vraag.

De winterjassen hangen al een tijdje klaar
De winterjassen hangen al een tijdje klaar

Wintercollectie

Niet alleen in de supermarkt zijn de gevolgen voor typische herfst en winter fast moving consumer brands groot. Eigenlijk geldt dit voor de heel retail Nederland. Is dit de genade klap voor sommige retailers? Eerlijk is eerlijk, wie gaat er tijdens deze warme periode nu naar een kledingwinkel voor een winterjas of naar de stad voor nieuwe winterschoenen? Nee, de nieuwe collectie – welke er inmiddels al een aantal weken hangt – zal er de komende weken nog wel even blijven hangen. Naast het feit dat we komend weekend gewoon met zijn allen op het strand zitten, zijn we er ook helemaal niet mee bezig. We zitten voor ons gevoel nog in de zomer en staan absoluut nog niet open voor de herfst- of winterproducten en of proposities.

Wintersportboekingen

Ook het wintersportseizoen zal naar verwachting later op gang komen. Er is volgens mij niemand die met 30 graden zijn of haar wintersportvakantie boekt. Big issues dus voor de wintersportindustrie.

Wat denk je overigens van de bioscopen of meubelboulevards. Ook in de bruingoed sector zullen ze dit voelen. Na het missen van de EK-omzet lijkt de lange zomerperiode de tweede strop te worden voor de verkopen van televisies en ander multimedia. Vandaag bleek dat de Nederlandse consument in het eerste helft van dit jaar 9,53 miljard euro uit heeft gegeven aan online aankopen. Dit was een groei van 17 procent ten opzichte van vorig jaar. Hopelijk weet de consument tijdens dit warme weer wel de online shop te vinden. Naast het gemak is het doen van een online aankoop met dit warme weer wel de oplossing als je het mij vraagt.

Horeca

De hoge temperaturen zorgen gelukkig niet allemaal voor droefenis en ellende. Nee, strandtenten, terrassen en restaurants profiteren natuurlijk maximaal van deze nazomerse periode.

Niets is zo veranderlijk als het weer en één ding is zeker we kunnen er, hoe graag sommige merken, dit ook willen niets aan doen. Dus mijn advies is geniet ervan zolang het zonnig is en maak je vooral niet te druk!

Overal zie je dit soort lege winkels
Overal zie je dit soort lege winkels
Niemand die nu al een wintersport wil boeken
Niemand die nu al een wintersport wil boeken
Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar