Bij Uber lijken ze een beetje van het padje af; letterlijk. De taxi-dienst wil namelijk, terwijl ze nog bezig zijn met het vervangen van hun menselijke chauffeurs door zelfrijdende auto’s, nu gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om binnen nu en tien jaar zelfrijdende vliegende voertuigen (laten we ze auto’s noemen) in de lucht te hebben. Uber wil die auto’s niet zelf gaan produceren, maar wil wel de discussie op gang brengen. Het plan is uiteen gezet in een paper die Uber deze week publiceerde.
Allemaal leuk en aardig, zo zegt Ali Bahrami, die over het civiele luchtverkeer gaat bij de Amerikaanse Aerospace Industries Association. “het is goed om dit soort ideeën te hebben, dat dwingt iedereen om anders te gaan nadenken. Maar de realiteit is nog ver verwijderd van wat die paper beschrijft.” Problemen zijn onder andere de kosten, de regels en niet in de laatste plaats de acceptatie van het eventueel vliegende publiek.
Het zal voor veel mensen al een hele stap zijn om hun leven toe te vertrouwen aan een zelfrijdende auto, dat zal nog veel erger worden als het om een machine gaat die je als passagier mee de lucht inneemt. Want, laat dat duidelijk zijn, autonome vliegende auto’s zijn de enige manier om die manier van transport ook maar enigszins betaalbaar te maken. Piloten zijn heel duur en hebben constant training nodig, dus dat is ook geen optie.
Uber doet daarnaast net alsof we over tien jaar voor de prijs van een dure taxirit met het vliegtuig kunnen, maar die vlieger gaat dus mooi niet op volgens critici. VTOL, zoals voertuigen heten die recht kunnen opstijgen en landen zijn sowieso al duur om te produceren en die situatie is nog niet dusdanig ondersteboven gehaald dat researchers dat de komende jaren snel zien veranderen. Daarnaast is de vraag ook nog eens waar al die voertuigen zullen gaan landen. Volgens Uber kan dat op parkeergarages, helipads en naast snelwegen, maar dan zou je alsnog een Uber moeten hebben voor het laatste stuk van je reis.
Zouden al die problemen opgelost worden, dan heb je nog misschien wel de moeilijkste horde: de regelgeving. Zeker in Europa wordt het luchtruim heel streng bewaakt, om nog maar te zwijgen van andere landen waar de grens nog heel veel uitmaakt. We kunnen met zijn allen wel net doen alsof er plek genoeg is in de lucht, maar als de problemen met drones die vliegtuigen in de weg zitten nu al beginnen op te duiken, dan is het niet moeilijk om je voor te stellen wat voor zooitje het wordt als er allerlei lucht-taxi’s tussendoor zitten.
Allemaal niet ideaal dus, wat het plaatje dat Uber schetst helaas veel te optimistisch maakt. Iedereen is het er over eens dat het ontzettend gaaf zou zijn als onze auto’s niet meer afhankelijk waren van de weg, maar een realistische oplossing hoeven we binnen tien jaar – wereldschokkende uitvindingen daargelaten – dus niet te verwachten. Dan maar weer de file in.
[Afbeelding © afxhome – Fotolia]