Gisteren vond op JFK Airport een demonstratie plaats tegen het inreisverbod van Trump. Afgesproken werd dat taxichauffeurs weg zouden blijven om plaats te maken voor de demonstranten, maar Uber zag juist zijn kans schoon om nieuwe klanten op te pikken. En dat is niet goed gevallen. Sterker nog: duizenden mensen hebben hun Uber-account gedelete en de hashtag #deleteuber is trending.
De New Yorkse taxivereniging plaatste onderstaande oproep op Facebook, waarin ook Uber-chauffeurs opgeroepen worden om niemand op JFK op te halen, maar mee te demonstreren.
Uber-chauffeurs stonden massaal klaar op JFK om nieuwe klanten op te pikken, maar vooral opvallend is dat Uber ook via Twitter van zich liet horen. Er wordt om geduld gevraagd omdat wachttijden langer zijn geworden. Niet lang daarna, toen #deleteuber inmiddels trending was, kwam er een nieuwe tweet om alles weer goed te praten, waarin de CEO Travis Kalanick ook duidelijk maakt 3 miljoen uit te trekken voor gedupeerden. Voor boze klanten maakt dat niets uit, die hebben hun account al verwijderd.
Gisteren, toen zo ongeveer heel Silicon Valley van zich liet horen over het inreisverbod voor de VS, was het een kwestie van tijd voordat dit soort ophef zou ontstaan. Technologiebedrijven die zich mengen in politieke zaken, dat moet ergens fout gaan. Zo was bijvoorbeeld The Verge er als de kippen bij bedrijven te ranken in hun reacties, van goed naar slecht, en dat is natuurlijk alleen maar olie op het vuur. Hoe groot de schade voor Uber is valt over een tijdje pas te zien.
[Afbeelding © Freestock]