Brussel wordt de eerste Europese stad waar de alternatieve taxidienst Uber volledig legaal wordt. Minister van Mobiliteit Pascal Smet heeft daartoe een wetsontwerp klaar dat ten laatste tegen januari 2016 moet worden goedgekeurd. Smet zou voldoende politieke steun hebben verzameld om zijn wetsvoorstel er door te duwen.
De 700 Uberchauffeurs die momenteel in Brussel actief zijn zouden het statuut van onafhankelijk contractant aannemen en belastingen betalen. Uber moet dan wel een bijberoep en geen hoofdactiviteit zijn, aldus het gloednieuwe politieke webmagazine Politico.eu, dat het wetsontwerp kon inzien.
Indien het voorstel wordt goedgekeurd zal dit grote gevolgen hebben voor de taxi-industrie. Zo zou de beperking op het aantal licenties worden herbekeken en waarschijnlijk geëlimineerd, wat de markt zou open stellen voor een toevloed van nieuwe chauffeurs.
Hoewel Uber in Brussel verboden is, lijkt de dienst er razend populair. Voor elke twee taxi’s die in de hoofdstad rijden, zou één Uberchauffeur actief zijn.
De taxisector zou wel de exclusiviteit op het gebruik van taxirijstroken behouden en in tegenstelling tot Uberchauffeurs op straat klanten kunnen oppikken op eenvoudige aanvraag. Maar traditionele taxi’s zouden ook verplicht worden betalingen met kredietkaarten te aanvaarden om zwartwerk te verhinderen. Volgens vice-premier Alexander De Croo geven taxi’s in Brussel een inkomen van gemiddeld 25 euro per dag aan.