Nieuws08.04.2017

Topdrukte op Schiphol: tips om sneller te boarden


KLM heeft een brandbrief naar Schiphol gestuurd over de steeds groter wordende drukte op de luchthaven. Deze drukte zorgde de afgelopen tijd al voor forse vertragingen bij het inchecken, waardoor een hoop reizigers te laat bij de gate waren. Het trieste resultaat zijn frustraties die hoog oplopen en dan worden afgereageerd op het cabinepersoneel, die ons juist zo aangenaam mogelijk wil laten vliegen.

Wat kun je er zelf aan doen?

Door het grote aantal vluchten is de drukte een gegeven. Natuurlijk zullen nog meer incheckbalies en voldoende douanepersoneel zeker gaan helpen, al blijf je afhankelijk van de nervositeit van degene die beoordeelt of je handbagage alsnog uitgebreider moet worden gecontroleerd. Wie veel vliegt zal dat kunnen beamen. Maar ook hier kun je zelf echt wat aan doen. De onderstaande tips zullen de grote drukte niet kunnen tegenhouden maar zorgen er wel voor dat het allemaal wat vlotter en met minder frustraties ook kan.

Auto versus trein

Wie gaat vliegen kan het beste op tijd op de luchthaven zijn. Veel meer opties dan auto of trein zijn er eigenlijk niet. En beide kunnen een belangrijke rol spelen of je op tijd bent of niet. Juist als je te laat komt is de kans dat je gestrest raakt alleen maar groter. Veel maakt uit van het tijdstip waarop je vliegt. Is dat in de vroege ochtend, plan dan nog beter je reis richting Schiphol want treinen zijn een drama tijdens de spitsuren. En ook de snelle treinen zijn op dit punt geen enkele garantie!

Met de auto is het al niet veel beter en is in de ochtend naar Schiphol regelmatig een puinhoop op de weg met lange files. Wat je het beste kunt doen is toch extra vroeg gaan en dat betekent vaak met de auto gaan om de eenvoudige reden dat er vroeg in de ochtend nog geen treinen rijden (als je dus bijvoorbeeld vanuit het zuiden van het land moet komen). Het alternatief is een hotel te boeken dicht bij de luchthaven. Dat kost wel wat extra maar je komt wel op tijd en uitgerust op de luchthaven.

  • een parkeerplaats vooraf reserveren is wel zo slim, dan kan een hoop tijd schelen als je haast hebt. Schiphol P3 Lang Parkeren is in de meeste gevallen de goedkoopste optie.

Thuis inchecken

Tegenwoordig is het nagenoeg bij alle luchtvaartmaatschappijen mogelijk om vooraf via internet in te checken. Het voordeel is dat je daarna meerderde opties hebt om je boarding pass alvast thuis af te drukken of naar je smartphone te sturen. Wie met KLM vliegt kan zijn boarding pass zelfs via Facebook Messenger ontvangen, en je ontvangt dan ook aanvullende vluchtinformatie over de actuele vertrektijden en de gate. In alle gevallen scheelt dat tijd en kun je als je geen koffers hebt in te checken sowieso direct door naar de bagagecontrole en douane. Dat scheelt weer tijd en zorgt voor minder wachttijden bij onder andere de incheck-apparaten.

Up in the air
Up in the air

Koffer inchecken of niet

Veel van de problemen die voor vertraging zorgen hebben alles te maken met je bagage. Een onderwerp wat eigenlijk veel te weinig aandacht krijgt en werkelijk kan helpen om sneller aan de gate te zijn. Bij veel luchtvaartmaatschappijen mag je maar één stuk handbagage meenemen, en dan ook nog alleen met de juiste afmetingen. Meer mag alleen als je daar bij het inchecken toestemming voor hebt gekregen. Wie denkt lekker slim te zijn en toch met z’n koffer en rugzak aankomt zorgt daarmee direct voor problemen. Het inchecken van je koffer bij meerdere stuks bagage zorgt er gewoon voor dat alles sneller verloopt op de luchthaven. De 10 minuten extra op de plaats van je bestemming om eerst je koffer op te halen wegen niet op tegen de problemen die je anders kunt veroorzaken.

Langs de bagagecontrole en de douane

De controle van je bagage op Schiphol behoort tot de strengste in Europa. Wie veel vliegt zal dat kunnen beamen. Eigenlijk kun je er geen peil op trekken wat nu echt de regels zijn. De ene keer gaat je camera zonder tekst door, de volgende keer wordt hij aan een uitvoerig onderzoek onderworpen. En zo gaat het ook toiletspullen. Je dient sowieso zelf de regels te kennen ten aanzien van vloeistoffen en apparatuur. De snelste manier om door de bagagecontrole te komen waarbij je niet in de rij moet staan om je koffer (of tas) opnieuw te laten onderzoeken is zoveel mogelijk wat vragen kan opleveren eruit halen.

Daarbij moet zoveel mogelijk ook nog in gescheiden bakken worden gedaan. Wat je beter niet in je bagage kunt laten zitten zijn: Laptop en tablet (die moeten er sowieso uit), fotoapparatuur, tasjes met snoeren, gear (hieronder vallen heel veel elektronica) en je toilettas. Zorg dat alle zalfjes en spuitbusjes (klein) in het desbetreffende plastic zakje zitten. Dan nog ben je afhankelijk van degene die op de knop drukt om je bagage extra te onderzoeken maar het gaat echt tijd schelen. Doen we dit allemaal, dan gaat het gewoon sneller.

Kleding, riemen, geld en armbanden

Wie zijn riem aanhoudt, papieren geld in z’n broekzak laat zitten, een armband aanheeft – of een iets te groot uitgevallen ketting – heeft een grote kans volledig te worden gecontroleerd. Dat betekent als de zeer geavanceerde en nieuwe security scanner je armband ziet, het personeel toch denkt je volledig te moeten controleren. Dat kost tijd en soms ook ergernis bij mensen. Het beste is ook hier alles af en uit te doen zodat je direct kunt doorlopen en je bagage weer kunt inpakken.

Niet eigenwijs zijn

Belangrijkste is dat je niet probeert eigenwijs te zijn. Ook al vind je iets overbodig, en dat komt best vaak voor, dan nog moet je beseffen dat het personeel er voor onze veiligheid is. Mensen hebben de ruimte daar hun eigen interpretatie aan te geven hoe vervelend dat ook mag overkomen. Blijf altijd rustig en correct, ook dat zal helpen. Je bent dus wel even bezig om een en ander uit doen maar de tijdwinst is er echt en de doorloop voor de bagagecontrole kan zo maar een stuk sneller verlopen als we ons hiervan bewust zijn.

Regels zijn niet overal hetzelfde

Als laatste moet je beseffen dat regels niet overal hetzelfde zijn. Vlieg je naar de VS dan weet je dat een interview krijgt waarom je naar de VS komt en wat je er van plan bent te gaan doen. Het kan daarna zomaar voorkomen dat je nog drie keer je papieren moet laten zien. Vlieg je echter terug dan lijkt het erop dat ze blij zijn dat je vertrekt want je hoeft niets uit je koffer te halen, buiten je laptop dan. De security scans in het land van Donald Trump lijken betere ogen te hebben en kunnen alles in je koffer detecteren. Reis je naar het zuiden, trek dan gerust ook je schoenen uit want menig vliegveld staat tijdens de controle niet toe dat je deze aanhoudt.

Droombeeld van reizigers op Schiphol, geen wachtrijen.
Droombeeld van reizigers op Schiphol, geen wachtrijen.

Update 26 juni: Schiphol start experiment met ‘no trolley’-doorgang

Schiphol gaat de komende maanden experimenteren met een ‘no trolley’-doorgang voor passagiers die geen of weinig handbagage bij zich hebben. Dit naar aanleiding van de enorme drukte op de Luchthaven tijdens de meivakantie.

Het ‘no trolley’-experiment maakt deel uit van een Europees project en zou de wachttijd bij de controle aanzienlijk moeten verbeteren als passagiers worden gescheiden. In praktijk zal het er op neer gaan komen dat meer mensen hun bagage vooraf moeten inchecken. Of zij dit gaan doen is maar de vraag, net als dat de wachttijden om je koffer in te checken dan daar niet gaan oplopen.

Later deze week komt Schiphol met een update over het experiment en moet duidelijk worden welke criteria er worden toegepast voor passagiers gebruik mogen maken van een snellere procedure. Het uiteindelijke doel van het Europees project is om de wachttijd tijdens de volledige reis met een uur te reduceren.

De nieuwe vertrekhal meet 3800 vierkante meter en ligt tussen de B- en de C-pier<span class=\
De nieuwe vertrekhal meet 3800 vierkante meter en ligt tussen de B- en de C-pier

Nieuwe vertrekhal Schiphol tussen de B- en de C-pier

Sinds vorig jaar heeft Schiphol er een (tijdelijke) nieuwe vertrekhal bij welke uitkomt tussen de B- en de C-pier waar vluchten naar Schengen-landen van vertrekken. De hal is nog steeds niet echt bekend bij veel reizigers en ligt als je de luchthaven bezoekt aan de rechterkant. In deze vertrekhal vind je de incheckbalies Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines en LOT Polish Airlines. Ook KLM heeft er inmiddels extra balies. Het is een snelle manier om direct naar de gate te gaan en soms is het er aanzienlijk minder druk.

Vliegen is een geweldige manier om snel op de mooiste en leuke bestemmingen te komen. Of het nu voor je werk is of privé. De spelregels op luchthavens zijn nu eenmaal bepaald. Hou je eraan, werk mee en wees voorbereid. Doe je dit dan stap je sneller en minder ongenoegen de cabine in en vlieg je echt een stuk prettiger.

© header: Nataraj – Fotolia

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over KLM

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Metadatamanagement is de sleutel tot het ontsluiten van de waarde van data. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.

Technology28.10.2024

Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Straks kan Flying Blue Miles sparen ook bij Uber, want het ride-bedrijf gaat een samenwerking aan met Air France-KLM.

Automotive16.07.2024

Je kunt nu Flying Blue Miles sparen bij Uber

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

De KLM-stewardess op de hak, het is een klassiek gezicht, maar ook heel ouderwets. Daar komt nu een einde aan: sneakers zijn toegestaan.

Nieuws26.04.2024

Stewardessen op sneakers: KLM verruilt hak voor gymp

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

Ga jij binnenkort op vakantie naar het prachtige eiland Aruba? Lees dan gauw verder. Het eiland in het Caribische gebied is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. En dat is natuurlijk niet voor niets. Het ei...

Lifestyle23.10.2023

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

De luchtvaart, als we over een jaar of 20 ook nog naar onze vakantiebestemming willen vliegen, moet een duurzaamheidsslag maken. Elektrisch vliegen, voor lange vluchten met veel passagiers, is duidelijk nog toekomstmuzie...

Technology13.10.2023

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30

Verder lezen over Schiphol

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

De afgelopen weken is weer veel gedoe rondom onze nationale luchthaven Schiphol. Al jaren wordt gesproken over het terugdringen van het aantal vluchten. Dat leek in kannen en kruiken, maar enkele dagen geleden bleken die...

Technology21.11.2023

Schiphol maakt veel lawaai, maar het kan nog veel erger

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt name...

Nieuws29.09.2023

JetBlue dient nieuwe klacht in tegen de Nederlandse staat

Nieuwkomer dreigt door nieuwe regelgeving van Schiphol verdreven te worden
Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Het kwam vandaag als een donderslag bij heldere hemel. De nieuwe, tijdelijke, CEO, Ruud Sondag, heeft geroepen dat hij ernaar streeft om Schiphol binnen enkele jaren te ‘verlossen’ van nachtvluchten, privéjets en la...

Nieuws04.04.2023

Schiphol gaat nachtsluiting invoeren

Schiphol test AI-technologie in securityproces

De handbagage van passagiers op Schiphol wordt straks bij de security gecontroleerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De luchthaven start daarvoor een samenwerking met security technologiebedrijf Pangiam. Do...

Technology13.03.2023

Schiphol test AI-technologie in securityproces

AI moet lange wachtrijen en geannuleerde vluchten helpen voorkomen
Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Uit een onderzoek van het onderzoeksbureau iVOX blijkt dat de prijs, het weer en de natuur belangrijke factoren zijn voor het vastleggen van onze vakantiebestemming. Maar kunnen we nog dezelfde eisen stellen als voor de...

Lifestyle27.02.2023

Een goedkope zomervakantie in eigen land. Of toch daarbuiten?

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

Wie wel eens op Schiphol geweest is, heeft ze wel eens gezien, de karretjes waarop minder valide passagiers naar hun bestemming op het vliegveld getransporteerd worden. Ze hebben wel wat weg van een golfkar en nemen noga...

Technology22.02.2023

Proef met zelfrijdende rolstoelen op Schiphol

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Het blijft bijzonder: op Schiphol arriveren en je koffer tussen allemaal andere koffers op de bagageband zien aankomen. Iedereen kan allerlei koffers pakken, maar is het wel zo vrijblijvend als het lijkt? Er is een reden...

Gadgets15.06.2022

​Waarom de bagageband op Schiphol zo open en bloot is

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...