Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het voorstel om de telecomwet tijdelijk aan te passen zodat het RIVM data van zendmasten kon gebruiken om de verspreiding van het coronavirus in kaart te brengen, zorgde al vanaf het eerste moment voor veel controverse. Eigenlijk waren er meer tegenstanders dan voorstanders. De telecomproviders waren er al helemaal niet blij mee. Nu, ruim anderhalf jaar nadat het wetsvoorstel ingediend werd, is duidelijk geworden dat die tijdelijke aanpassing definitief van de baan is. Het wetsvoorstel ‘Tijdelijke wet informatieverstrekking RIVM i.v.m. COVID-19’ is ingetrokken, zo blijkt uit een kamerbrief.
Zendmastdata als ‘virusscanner’
Op zich was het idee achter het wetsvoorstel zo gek nog niet, als je de legitieme bezwaren, onder andere van de Autoriteit Persoonsgegevens, even buiten beschouwing laat. Door inzicht te krijgen in de bewegingen van mensenmassa’s en die data te koppelen aan gegevens over coronabesmettingen zou de verspreiding van het virus in kaart gebracht kunnen worden. Daarvoor is het belangrijk te weten hoeveel mensen zich op een bepaald moment op welke plek, of in welk gebied, aanwezig zijn.
Nagenoeg iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone. Die toestellen staan voortdurend in contact met zendmasten. De minister benadrukte diverse malen dat het niet de bedoeling was om individuele personen te gaan volgen. Het RIVM zou de zendmastdata geanonimiseerd gaan gebruiken voor het in kaart brengen van de bewegingen van grote groepen. Als een soort virusscanner voor COVID-19.
Privacy in het geding
Met de locatie- en verkeersgegevens die via de zendmasten van mobiele netwerken beschikbaar zijn, zou het RIVM hun inzicht in de verspreiding van het coronavirus kunnen verbeteren. In mei 2020, toen het wetsvoorstel ingediend werd – op het hoogtepunt van de eerste golf van de coronapandemie – leek dat, volgens overheid en RIVM, een prima oplossing. Echter, het voorstel stootte vanaf de eerste minuut op de nodige, begrijpelijke, weerstand. Keer op keer benadrukte de verantwoordelijke minister dat de wet niet gebruikt zou worden om individuele personen te volgen. Echter, omdat het technisch wél mogelijk zou zijn, was het risico dat de privacy van burgers geschonden kon worden te groot. Zo oordeelde ook de Autoriteit Persoonsgegevens.
Verder lezen over Coronavirus
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Online25.07.2023
Sprong naar nieuwe gastheersoort luidt gevaarlijkste periode virusinfectie in
Endemische versus pandemische systeemrisico's virusinfectiesOnline22.02.2023
Waarom aantallen wappies, gekkies en complotdenkers toenemen
Mobile05.12.2022
iPhone-fabriek Foxconn: over een maand weer op volle capaciteit
Lifestyle18.11.2022
Sunweb heeft beste jaar ooit: ‘Corona gebruikt om te investeren in digitalisering’
Nieuws14.11.2022
Qua uitstoot zijn we weer bijna op pre-coronaniveau
Nieuws02.09.2022
De evolutionaire ontwikkeling van het coronavirus opnieuw geduid
De karakteristieke wijze waarop zoönoses zich doorgaans ontwikkelenMobile20.04.2022
De CoronaMelder-app kan van je telefoon af
Verder lezen over Wetgeving
Nieuws03.10.2024
Waarom goede tattoos steeds duurder worden
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online17.05.2024
Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EUCybercrime30.04.2024
Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Marketing01.04.2024