Televisie is steeds meer voor oude mensen, terwijl internet vooral jongeren aantrekt. Zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek van media-analist Michael Nathanson van het Moffett Nathanson Research.
De kijkcijfers van de grote Amerikaanse netwerken werd onderzocht en zo berekende hij dat het gemiddelde van de kijkers tijdens het seizoen 2013-2014 op 44,4 jaar uitkwam, ruim 6% ouder dan een jaar eerder. Voor de grote shows van de Amerikaanse netwerken ligt dit zelfs op 53,9 jaar.
Volgens Nathanson veroudert televisiekijkend Amerika sneller dan de Amerikaanse bevolking. De leeftijdsmediaan in de VS is volgens het meest recente bevolkingsonderzoek 37,2 jaar, dat is 1,9% ouder dan tien jaar geleden. Maar als we die cijfers in de context van televisiekijken interpreteren komen we tot de vaststelling dat tv-kijkers gemiddeld 5% sneller verouderen dan de gemiddelde Amerikaan.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de traditionele entertainmentindustrie het oudere kijkerspubliek behoudt maar bijna kansloos is waar het jongeren betreft die zich makkelijker aan nieuwe online-imperiums als Netflix binden.
Jongere audiënties willen controle over waar en wanneer ze kijken, een trend waar de traditionele televisie onvoldoende op inspeelt. Live tv-uitzendingen verliezen kijkers over de gehele lijn, de 55+ers uitgezonderd. Die leeftijdscategorie wil haar dagelijkse shows op de vastgestelde tijdstippen niet missen.
[Afbeelding via Fotolia]